dc.contributor.advisor | Haimi, Jari | |
dc.contributor.author | Rainero, Jemina | |
dc.date.accessioned | 2022-09-21T08:36:15Z | |
dc.date.available | 2022-09-21T08:36:15Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83294 | |
dc.description.abstract | Perusopetuksen resurssien niukkuus asettaa opettajille haasteita laadukkaan, innostavan ja oppimista aikaansaavan opetuksen mahdollistamiseksi oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden. Tässä tutkimuksessa selvitettiin 9-luokkalaisten oppimistuloksia ihmisen aisteista kolme kuukautta aiheen opiskelun jälkeen. Aineisto kerättiin oppilaille suunnatulla verkkokyselyllä, joka koostui ihmisen aisteja käsittelevästä pisteytettävästä tehtäväosasta sekä oppilaan opiskeluun ja opiskelumotivaatioon liittyvistä kysymyksistä. Myös opettajat vastasivat heille osoitettuun kyselyyn. Tulosten mukaan koulujen välillä oli eroja. Oppilaat olivat saavuttaneet aisteja koskevat oppimistavoitteet vähintään välttävällä tasolla. Oppilaiden biologian todistusarvosanoilla ja verkkokyselyn tehtäväosan kokonaispisteillä oli vahva korrelaatio. Aisteihin liittyvien oppisisältöjen hallinnalla oli suora yhteys ainoastaan biologian arvosanoihin ja kiinnostukseen biologian opiskelua kohtaan. Biologian arvosanojen kanssa korreloivat myös panostus ja kiinnostus biologian opiskeluun. Vaikka käytettyjen opetusmenetelmien määrällä ei ollut suoraa yhteyttä aistien oppisisältöjen hallintaan tai biologian arvosanoihin, havaittiin käytettyjen opetusmenetelmien määrällä olevan yhteys kiinnostukseen biologian ja aistien opiskelua kohtaan. Tulosten perusteella oppilaiden kiinnostus biologiaa kohtaan on avainasemassa oppimisen kannalta. Opetuksen yhdistäminen oppilaan arkielämään ja mielenkiinnon kohteisiin oppilaita aktivoivien ja tutkimuksellisten opetusmenetelmien avulla mahdollistaisi oppilaiden innostuksen ja kiinnostuksen lisääntymisen biologian sisältöjä ja niiden opiskelua kohtaan. | fi |
dc.description.abstract | The lack of resources in basic education induces challenges for teachers to enable inspiring, profitable and high-quality teaching considering also pupils’ individual needs. In this study, learning results of human senses of 9-graders were investigated three months after the teaching. The data were collected with a web query for pupils consisting of tasks of human senses and questions about studying and study motivation. A web query for teachers was also carried out. According to the results there were differences between schools. All pupils had achieved the learning objectives at least with passable level. The grades in biology and the total score in the web query’s tasks had a strong correlation. The learning results in human senses were related only to the grades in biology and to the interest in studying biology. In addition, putting effort and being interested in studying biology correlated with grades in biology. Although the number of different teaching methods had no direct relations to learning or grades in biology, it correlated with the interest in studying biology and human senses. Based on the results, pupils’ interest in biology has a key role in their learning. Connecting pupils’ everyday life and interests to the teaching of biology via activating and inquiry-based teaching methods would make it possible to increase the enthusiasm and interest in both the contents and learning of biology. | en |
dc.format.extent | 80 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ihmisen biologia | |
dc.title | Opiskelumotivaation ja opetusmenetelmien yhteys 9-luokkalaisten oppimistuloksiin : aiheena ihmisen aistit | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209214635 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Bio- ja ympäristötieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Biological and Environmental Science | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Biologian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Biology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4014 | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | biologia | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opiskelumotivaatio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |