9-luokkalaisten itseohjautuvuus ihmisen biologian kurssilla - Tapaustutkimus neljässä koulussa

Abstract
Itseohjautuvuus kuvaa yksilön kykyä säädellä omaa toimintaansa erilaisissa tilanteissa erilaisten kykyjen avulla. Koulussa itseohjautuva toiminta ilmenee oppilaan oma-aloitteisena, suunnitelmallisena ja pitkäjänteisenä työskentelynä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin neljän eri yläkoulun yhdeksännen luokan oppilaiden ja heidän biologian aineenopettajiensa kokemuksia siitä, miten oppilaan itseohjautuvuuden kehitystä voidaan tukea opetusmenetelmien ja työtapojen avulla ihmisen biologian kurssilla. Tutkimuksessa selvitettiin myös millaiset valmiudet yhdeksäsluokkalaisilla on soveltaa ihmisen biologian tietoja. Oppilaille pidettiin anonyymi sähköinen kysely ja opettajille puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tulosten perusteella voidaan todeta, että ihmisen biologian kurssi pystyy edistämään oma-aloitteisuuden ja pitkäjänteisen työskentelyn kautta oppilaan itseohjautuvaa toimintaa. Opetusmenetelmien ja työtapojen monipuolisuus ei suoraan tämän tutkimuksen perusteella edistä oppilaan itseohjautuvuutta. Opetusmenetelmien monipuolisuus kuitenkin tukee oppilaan oma-aloitteisuuden ja pitkäjänteisyyden kehitystä. Oppilaiden kyvyssä soveltaa ihmisen biologian kurssin tietoja oli eroja koulujen välillä. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yksittäisen oppiaineen yksittäinen kurssi pystyy edistämään oppilaan oma-aloitteisuutta ja pitkäjänteisyyttä ja näin tukemaan oppilaiden itseohjautuvuuden kehitystä, josta on hyötyä peruskoulunsa loppusuoralla oleville, pian jatkokoulutukseen tai työelämään siirtyville nuorille.

Self-direction is person’s quality that combines many other abilities. In the context of learning, self-directed action that supports student’s learning appears when student is working enterprisingly, systematically, and persistently. In this study, four upper comprehensive schools were taken on examination. The aim of this study was to examine 9th grade students’ and their biology teachers’ experiences on how teaching methods in the human biology course can promote student’s self-directed actions. It was also studied how well 9th grade students can apply their biology skills in their everyday life. Material of this study consists of an electric and anonymous survey directed to students and a half-structured theme interview applied to their biology teachers. Student’s ability to work initiatively developed during the human biology course. It was also found that students’ ability to work on a long-term basis significantly affected this initiative ability. Based on this study it can be pointed out that human biology course, that is carried out in accordance with the new National core curriculum for comprehensive school, can promote student’s self-direction during initiative and perseverance actions. Further it can be said that diversity of teaching methods does not clearly affect student’s self-direction but affects those abilities that then affect self-directed action. There were also differences between the four schools in students’ ability to apply their knowledge in biology in everyday life. In conclusion single subject’s single course can promote certain factors in students’ self-direction ability, which they will need in their future studies and life.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006305177Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share