Consumer biases in the perception of organizational greed
Arango, L., Singaraju, S., Niininen, O., & D'Souza, C. (2023). Consumer biases in the perception of organizational greed. International Journal of Consumer Studies, 47(2), 767-783. https://doi.org/10.1111/ijcs.12870
Julkaistu sarjassa
International Journal of Consumer StudiesPäivämäärä
2023Oppiaine
Digital marketing and CommunicationDigitaalinen liiketoiminta ja talous (painoala)MarkkinointiDigital marketing and CommunicationDigital Business and Economy (focus area)MarketingTekijänoikeudet
© Wiley-Blackwell, 2022
This article extends current models of how consumers judge or perceive organizations as greedy by employing the theoretical framework of motivated moral reasoning. We show that inherent features of an organization (size and “black sheep” status) and its behavior (relative frequency) bias consumer perceptions of organizational greed. We use an experimental methodology, present subjects with vignettes describing different scenarios, validate our questionnaire using confirmatory factor analysis, and test our hypotheses by employing a general linear model with covariates. Our findings suggest that consumer perceptions of organizational greed are subject to three effects: the underdog effect (Study 1, n = 496), the black sheep effect (Study 2, n = 229), and the “common is moral” heuristic (Study 3, n = 249). This is the first study to investigate greed under a motivated reasoning paradigm and to show that perceptions of organizational greed are subject to socio-psychological biases. This study also provides advice on branding and positioning strategies that appeal to the underdog status of an organization or its local origins.
...
Julkaisija
Wiley-BlackwellISSN Hae Julkaisufoorumista
1470-6423Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/119045127
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1364]
Lisätietoja rahoituksesta
Data collection for this study was funded by Jyväskylä University School of Business and Economics.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Three Stages of Consumers’ Multi-Stage Dichotomic Switching Process : Pre-Switch, switch, and post-switch
Nykänen, Jussi; Tuunainen, Virpi K.; Tuunanen, Tuure; Nah, Fiona (IRIS Association, 2021)This research examines why and how consumers switch their mobile phones. We propose a framework that is grounded on decision-making and motivational theories and draws on the findings from a multinational qualitative survey ... -
Kuluttajaboikotit ja cancel-kulttuuri
Wilska, Terhi-Anna; Tuominen, Jesse; Luoma-aho, Vilma (ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry, 2022)Organisaatiot, brändit ja yhteisöt ovat viime aikoina törmänneet yhä nopeampaan ja monikanavaisempaan kuluttajaboikotointiin ja sen aiheuttamiin viestinnällisiin haasteisiin. Tässä niin kutsutussa kansanomaisessa käänteessä, ... -
Consumer behaviour and decision-making process of mature consumers in Finnish retail environment
Westerholm, Max (2021)Maailman ikärakenne vanhenee jatkuvasti ja asiakassegmentit, jotka koostuvat senioreista, kasvavat entisestään. Nämä segmentit eivät ole pelkästään suuria ihmismäärältään, vaan myös varakkaita sekä halukkaita käyttämään ... -
Greenwashing : consumer perspective
Butyrchik, Violetta (2022)Greenwashing has become a sophisticated issue of green marketing. The demand for green products increases from consumers so does greenwashing. Greenwashing is a misleading practice, which is widely used by companies, and ... -
Is it all about consumer engagement? : Explaining continuance intention for utilitarian and hedonic service consumption
Hepola, Janne; Leppäniemi, Matti; Karjaluoto, Heikki (Elsevier BV, 2020)This paper compares the explanatory power of consumer engagement (CE) regarding service continuance intention with the variables of attitude (utilitarian and hedonic) and satisfaction. Survey data were collected from users ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.