Consumer behaviour and decision-making process of mature consumers in Finnish retail environment
Maailman ikärakenne vanhenee jatkuvasti ja asiakassegmentit, jotka koostuvat senioreista, kasvavat entisestään. Nämä segmentit eivät ole pelkästään suuria ihmismäärältään, vaan myös varakkaita sekä halukkaita käyttämään lisääntyneen vapaa-aikansa tuotteiden ja palveluiden kuluttamiseen.
Tutkielma pyrkii luomaan ymmärrystä seniorikuluttajien käyttäytymisestä sekä ostopäätösprosessista. Tutkimuksen tavoitteet saavutetaan laatimalla ensin aihepiirin käsittävä kirjallisuuskatsaus, jota seuraa kvantitatiivinen tutkimus kulutuskäyttäytymiseen ja siihen, millaisia iästä johtuvia eroavaisuuksia käyttäytymisessä ilmenee. Tulokset luovat myös lisää ymmärrystä suomalaisten kulutuskäyttäytymiseen, erityisesti informaation etsinnän, sosiaalisen median käyttötarkoituksen sekä ostamisen vaikeuden konteksteissa.
Tutkielmassa käytetään kahta dataa, jotka perustuvat samankaltaiseen kyselytutkimukseen ja joista toinen oli kerätty vuonna 2019 ja toinen 2020. Data kerättiin suomalaisilta vähittäiskaupassa asioineilta kuluttajilta. 2019 dataa käytetään tutkimuksen tavoitteiden täyttämiseen ja 2020 datan rooli on varsinaiselle tutkimustavoitteelle toissijainen. 2020 datalla voidaan kuitenkin pyrkiä selittämään COVID-19 pandemian aiheuttamaa kuluttajakäyttäytymisen muutosta. Kyselyyn vastaajien määrä vuonna 2019 oli 2156 ja vuonna 2020 2568.
Tulokset indikoivat, että eri-ikäiset kuluttajat myös käyttäytyvät eri tavoin. Usein markkinoinnissa seniorikuluttajat segmentoidaan yhteen segmenttiin - 55-vuotiaat ja vanhemmat. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan kuitenkin kyseenalaista tämä segmentointitapa, sillä segmentin sisällä olevat, eri-ikäiset kuluttajat käyttäytyivät merkittävän eri tavoin. Lisäksi tutkimuksessa käytetty data mahdollisti COVID-19-pandemian aiheuttamien kulutuskäyttäytymisen muutosten analysoinnin ja yhteenvetona voidaan todeta, että kulutuskäyttäytyminen on muuttunut jonkin verran, mutta ei läheskään niin paljon kuin yleisesti ajatellaan.
...
Population across the world is aging at a steady rate and the consumer segments consisting of mature consumers will grow larger. These segments are not only large, but also wealthy and have spare time to allocate to purchasing goods and services, making them very lucrative to marketers.
This thesis aims in building understanding on the consumer behaviour of mature consumers and their decision-making process. This will be achieved by first reviewing academic literature focusing on these topics, followed by a quantitative research on consumer behaviour and the age-related differences it possesses. The research offers insight into Finnish consumers behaviour in the context of information search, social media usage and shopping difficulties.
This thesis uses two data sets with similar surveys from years 2019 and 2020. The data was collected from Finnish retail consumers. The 2019 data set is used mainly to reach the desired research objectives. The 2020 data set is used as a complementary one for the main research questions, but it also serves as a vital part in determining recent changes in consumer behaviour due to the COVID-19 pandemic. The total number of respondents was 2156 in 2019 and 2568 in 2020 and the respondents represent an accurate geographical sample of Finnish consumers.
The results indicate that there are differences in how differently aged consumers behave. Specifically, there are differences how differently aged ma-ture consumers behave, indicating that placing people aged 55 and above in the same segment might not be adequate to address all their wants and needs. In addition, the effects of COVID-19 on consumer behaviour were partly dis-covered and the results indicate that the changes are minor compared to for example, what is presented in the media.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Online impulse purchases versus planned purchases and the role of visual attributes
D’Souza, Clare; Wong, Winnie; El Haber, Nicole; Brouwer, Anne Renée; Niininen, Outi (Taylor & Francis, 2024)Given the rapid growth of online buying, there seems to be a significant gap in understanding how consumers derive satisfaction from their past online fashion purchases, particularly in the absence of tactile experiences, ... -
Mobile in-application purchasing : a consumer perspective
Muhonen, Mattias (2015)Tutkimuksen tarkoitus on selventää applikaatioiden sisäistä ostamista mobiili- laitteilla (in-application purchasing) kuluttajan näkökulmasta. Applikaatioiden sisäisessä ostamisessa on monia tekijöitä, jotka erottavat ... -
Perceived barriers inhibiting Finnish consumers from engaging in sustainable food purchasing
Tiainen, Noora (2023)Ruoan tuotannolla on huomattava vaikutus ilmaston muutokseen, ihmisten terveyteen sekä vallitseviin sosiaalisiin haasteisiin niin yksilö- kuin yhteisötasolla. Ruokavalioiden muuttamista on esitetty keskeisenä tekijänä ... -
Examining the effects online targeting has on consumers' purchase decisions
Hiirsalmi, Sami (2020)Yritykset ja markkinoijat mittaavat markkinointitoimenpiteitänsä online- kanavissa päivittäin. Samanaikaisesti, toimiala on nuori ja empiiristä tutkimusta online-markkinoinnin vaikutuksista kuluttajien päätöksiin on vähän. ... -
Creating entrepreneurial opportunities : interpretative research about role of POP Advertising Displays in customer purchase decision making
Jesensky, Daniel (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.