University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Seminaarityöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Seminaarityöt > View Item

“Ennakointi, ennakointi ja ennakointi!” : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä ja sen tukemisesta varhaiskasvatuksessa

Thumbnail
View/Open
403.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Huang, Beini
Date
2022
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, varhaiskasvatuksen henkilöstön kohtaamat lasten aggressiivisen käyttäytymiset sekä toimintatapoja, joita ehkäistä ja puuttua aggressiivisen käyttäytymistä. Tutkimuksen avulla myös pyrittiin löytämään erilaista toimintatapoja, joita tukea aggressiivisesta käyttäytyvää lasta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu ensin varhaiskasvatuksen tavoitteita ja tarkastellee toiseksi yleisen aggressiivisuuden ja sen liittyvän käsitteestä sekä lasten aggressiivisen käyttäytymisen ilmiötä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan myös Varhaiskasvatuksen henkilöstön toimintatapoja ja sen merkitystä aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamisessa. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukseen osallistuttiin kolme päiväkodin varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten mukaan lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodissa on fyysistä ja sanallista. Aggressiivisten tilanteissa tärkeinä toimintatapoina ovat rauhoittava puheet, lapsen siirtämistä toisaalle ja pienryhmätoiminta sekä siirtymätilanteiden tukemista. Lisäksi aggressiivisesta käyttäytyvää lapsen tukemisen varhaiskasvatuksessa kannalta on tärkeää edistää vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Lasten aggressiivisesti käyttäytymistä on lisääntynyt ja tämän tutkimuksen mukaan aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kanssa varhaiskasvatuksen henkilöstö toimivat rauhallisemmin ja ennakoivat kielellisesti ja visuaalisesti. ...
Keywords
aggressiivinen käyttäytyminen varhaiskasvatuksen henkilöstön toiminta pedagoginen toiminta kokemukset lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus aggressiivisuus käyttäytymishäiriöt
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209214625

Metadata
Show full item record
Collections
  • Seminaarityöt [133]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä 

    Koskinen, Essi (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitetään varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä tällä hetkellä lasten aggressiivisen ...
  • "Ei tartte ku mä osaan itteki" : lasten kokemuksia itsenäisyydestä ja tuen tarpeesta varhaiskasvatuksessa 

    Lehtinen, Jenna-Maria (2019)
    Tämä laadullinen, etnografisia piirteitä sisältävä tapaustutkimus käsittelee lasten itsenäisyyttä lasten omien näkökulmien ja kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten itsenäisyys ilmenee ...
  • Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta 

    Antila, Sari (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta ...
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa 

    Purola, Anniina (2022)
    Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ...
  • Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa 

    Rajala, Elli (2019)
    STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre