“Ennakointi, ennakointi ja ennakointi!” : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä ja sen tukemisesta varhaiskasvatuksessa

Abstract
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, varhaiskasvatuksen henkilöstön kohtaamat lasten aggressiivisen käyttäytymiset sekä toimintatapoja, joita ehkäistä ja puuttua aggressiivisen käyttäytymistä. Tutkimuksen avulla myös pyrittiin löytämään erilaista toimintatapoja, joita tukea aggressiivisesta käyttäytyvää lasta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu ensin varhaiskasvatuksen tavoitteita ja tarkastellee toiseksi yleisen aggressiivisuuden ja sen liittyvän käsitteestä sekä lasten aggressiivisen käyttäytymisen ilmiötä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan myös Varhaiskasvatuksen henkilöstön toimintatapoja ja sen merkitystä aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamisessa. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukseen osallistuttiin kolme päiväkodin varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten mukaan lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodissa on fyysistä ja sanallista. Aggressiivisten tilanteissa tärkeinä toimintatapoina ovat rauhoittava puheet, lapsen siirtämistä toisaalle ja pienryhmätoiminta sekä siirtymätilanteiden tukemista. Lisäksi aggressiivisesta käyttäytyvää lapsen tukemisen varhaiskasvatuksessa kannalta on tärkeää edistää vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Lasten aggressiivisesti käyttäytymistä on lisääntynyt ja tämän tutkimuksen mukaan aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kanssa varhaiskasvatuksen henkilöstö toimivat rauhallisemmin ja ennakoivat kielellisesti ja visuaalisesti.
Main Author
Format
Books Working paper
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209214625Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share