Show simple item record

dc.contributor.authorVenäläinen, Salla
dc.contributor.authorLaimi, Tanja
dc.contributor.authorSeppälä, Saana
dc.contributor.authorVuojus, Taneli
dc.contributor.authorViitala, Mikko
dc.contributor.authorAhlholm, Maria
dc.contributor.authorLatomaa, Sirkku
dc.contributor.authorMård-Miettinen, Karita
dc.contributor.authorNirkkonen, Markku
dc.contributor.authorHuhtanen, Mari
dc.contributor.authorMetsämuuronen, Jari
dc.date.accessioned2022-09-14T06:59:12Z
dc.date.available2022-09-14T06:59:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationVenäläinen, S., Laimi, T., Seppälä, S., Vuojus, T., Viitala, M., Ahlholm, M., Latomaa, S., Mård-Miettinen, K., Nirkkonen, M., Huhtanen, M., & Metsämuuronen, J. (2022). <i>Kielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi</i>. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Julkaisut / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 19:2022. <a href="https://karvi.fi/publication/valmistavan-opetuksen-ja-oman-aidinkielen-opetuksen-tila-ja-vaikuttavuus/" target="_blank">https://karvi.fi/publication/valmistavan-opetuksen-ja-oman-aidinkielen-opetuksen-tila-ja-vaikuttavuus/</a>
dc.identifier.isbn978-952-206-741-8
dc.identifier.otherCONVID_155927611
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83242
dc.description.abstractTässä raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman kansallisen arvioinnin tuloksia perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppilaan oman äidinkielen opetuksen tilasta ja vaikuttavuudesta. Arviointi kohdistuu erityisesti opetuksen tavoitteiden toteutumiseen ja opetuksen järjestämistapoihin. Lisäksi selvitetään opetusta ja oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Arviointi tuottaa tietoa hallituksen Oikeus oppia -kehittämisohjelmaan. Ohjelman tavoitteena on laatia toimenpiteitä, joilla turvataan maahanmuuttotaustaisten lasten ja nuorten oppimisedellytykset ja koulutussiirtymät etenkin koulutuksen nivelvaiheissa. Arviointiin osallistui 73 opetuksen järjestäjää, 163 rehtoria, 308 valmistavan opetuksen opettajaa ja 154 oman äidinkielen opettajaa. Lisäksi järjestettyyn suomen kielen testaukseen osallistui 2 211 valmistavan opetuksen oppilasta. Valmistavaa ja oman äidinkielen opetusta tarjottiin eniten suomenkielisissä kouluissa, kaupunkimaisissa kunnissa ja Etelä-Suomen sekä Länsi- ja Sisä-Suomen AVI-alueilla. Arviointiin osallistuneista opettajista 60 % opetti ensisijaisesti ryhmämuotoisessa ja 40 % integroidusti valmistavassa opetuksessa olevia oppilaita. Valmistavan opetuksen opettajat olivat koulutukseltaan enimmäkseen luokan- tai aineenopettajia, ja oman äidinkielen opettajista lähes puolet oli suorittanut opettajan pedagogiset opinnot Suomessa ja melkein yhtä moni opettajan tutkinnon muussa maassa. Puolet opetuksen järjestäjistä oli määritellyt valmistavan opetuksen opettajille kelpoisuusehdot. Arviointiin osallistuneet oman äidinkielen opettajat opettivat yhteensä 38:aa kieltä 202 koulussa.fi
dc.description.abstractThis report examines the results of the national evaluation implemented by the Finnish Education Evaluation Centre (FINEEC) on the state and effectiveness of instruction preparing for basic education and instruction in the student’s own mother tongue. The evaluation pays attention especially to the achievement of the objectives of the instruction and the forms of providing education. In addition, factors promoting and preventing teaching and learning are investigated. The evaluation produces information to the Government’s Right to Learn development programme. The aim of the programme is to draw up measures for securing the learning potential and educational transitions of children and young people with immigrant background especially in the educational transition phases. Seventy-three education providers, 163 principals, 308 teachers from preparatory education and 154 teachers of the student’s own mother tongue participated in the evaluation. In addition, 2,211 students from preparatory education participated in the testing organised in the Finnish language. Preparatory education and instruction in the student’s own mother tongue were offered most in Finnish-speaking schools, in urban municipalities and in the areas of the Regional State Administrative Agencies for Southern Finland and Western and Inland Finland. Of the teachers who participated in the evaluation, 60% taught students primarily in group-based preparatory education and 40% in integrated preparatory education. The teachers of preparatory education were mostly class or subject teachers by training. Of the teachers of the student’s own mother tongue, almost one half had completed the teacher’s pedagogical studies in Finland and almost equally many had completed a teaching qualification in some other country. One half of the education providers had defined eligibility criteria for teachers of preparatory education. The teachers of the student’s own mother tongue who participated in the evaluation taught a total of 38 languages in 202 schools.en
dc.format.extent183
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherKansallinen koulutuksen arviointikeskus
dc.relation.ispartofseriesJulkaisut / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus
dc.relation.urihttps://karvi.fi/publication/valmistavan-opetuksen-ja-oman-aidinkielen-opetuksen-tila-ja-vaikuttavuus/
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervalmistava opetus
dc.subject.otheroman äidinkielen opetus
dc.subject.otherperusopetus
dc.subject.otherintegraatio
dc.subject.othermaahanmuuttotaustaiset oppilaat
dc.subject.otherkoulunkäyntivalmiudet
dc.subject.otherpreparatory education
dc.subject.otherinstruction in the student’s own mother tongue
dc.subject.otherbasic education
dc.subject.otherintegration
dc.subject.otherstudents with immigration background
dc.subject.othercapacities to attend school
dc.titleKielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi
dc.typereport
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209144588
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/Report
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fc
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn2342-4176
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationreport
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysovalmistava opetus
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysooppimisvalmiudet
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysokoulunkäyntikyky
dc.subject.ysokotoutuminen (maahanmuuttajat)
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.subject.ysoopetustavoitteet
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10957
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15133
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10647
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9706
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p39360
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24074
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6165
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21851
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11961
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmD4


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright