dc.contributor.author | Tyrer, Maria | |
dc.contributor.author | Haapanen, Katja | |
dc.contributor.author | Aerila, Juli-Anna | |
dc.date.accessioned | 2022-09-09T07:23:42Z | |
dc.date.available | 2022-09-09T07:23:42Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Tyrer, M., Haapanen, K. & Aerila, J.-A. (2022). Kieliä vertailemalla kohti taitavampaa kielitietoista pedagogiikkaa. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>13</i>(4). <a href=" https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/kielia-vertailemalla-kohti-taitavampaa-kielitietoista-pedagogiikkaa" target="_blank"> https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/kielia-vertailemalla-kohti-taitavampaa-kielitietoista-pedagogiikkaa</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83169 | |
dc.description.abstract | Miten puheääni ja aksentit syntyvät? Mitä on puhuttu kieli, ja mikä on äänteiden rooli puheen oppimisessa? Miksi jotkin englannin kielen sanat ovat suomea ensikielenään puhuville niin vaikeita lausua? Fonetiikka tarjoaa vastauksia esimerkiksi edellä esitettyihin kysymyksiin erilaisista äännejärjestelmistä ja äänteiden oppimisesta erilaisissa kieliympäristöissä. Foneettista tietämystä voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmän myös varhaiskasvatuksessa, jossa lapset ovat kielellisesti yhä moninaisempia ja kielitietoisesti vastuullinen pedagoginen toiminta on yhä tärkeämpää. Artikkelissa esitellään Turun yliopiston KiVe – Kielten vertailu kielitietoisen pedagogiikan tukena varhaiskasvatuksessa -hankkeessa kehitettyä Kielivertailu-työvälinettä, jonka tavoitteena on lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten ymmärrystä eri kielten foneettisista järjestelmistä sekä kehittää heidän kykyään tukea lasten suomen kielen oppimista. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/kielia-vertailemalla-kohti-taitavampaa-kielitietoista-pedagogiikkaa | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | kielitietoisuus | fi |
dc.title | Kieliä vertailemalla kohti taitavampaa kielitietoista pedagogiikkaa | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209094519 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 13 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | fonetiikka | fi |
dc.subject.yso | kielitietoinen opetus ja kasvatus | fi |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | fi |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |