Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorLakaniemi, Noora
dc.date.accessioned2022-08-31T06:06:47Z
dc.date.available2022-08-31T06:06:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82887
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa aineenopettajien käyttämistä osaamisen osoittamisen keinoista sekä pedagogisten asiakirjojen hyödyntämisestä, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppiainekohtaista taitotasoa mitattaessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jonka aineiston kerättiin kuudelta (6) yläkoulun aineenopettajalta, kahdesta eri pääkaupunkiseudun yläkoulusta. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla, joissa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluiden pääteemoina olivat yläkoulun aineenopettajien näkemykset maahanmuuttajataustaisen oppilaiden keinoista osoittaa osaamistaan, sekä heidän keinoistaan hyödyntää pedagogisia asiakirjoja näitä keinoja suunnitellessaan. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen mukaan yläkoulun aineenopettajat käyttivät maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamista mitattaessa sekä perinteisiä, että laadullisia keinoja. Pedagogisten asiakirjojen laadinnassa ei juurikaan hyödynnetty aineen- opettajia, minkä takia heidän tuntemuksensa asiakirjoja koskien oli puutteellista. Suurin osa opettajista hyödynsikin pedagogisia asiakirjoja pääosin ulkopuolisen paineen aktivoimana. Tutkimuksessa selvisi, että työskentelyn haasteiksi koettiin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrän kasvu, riittämättömät resurssit ja ajan puute. Toisaalta aineenopettajien kouluttaminen pedagogisten apuvälineiden hyödyntämiseen, maahanmuuttajaoppilaiden kohtaamiseen ja muuttuvan yhteiskunnan luomien haasteiden kohtaamiseen nähtiin vähäisenä.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpedagogiset asiakirjat
dc.subject.othermaahanmuuttajaoppilas
dc.subject.otherosaamisen osoittaminen
dc.titleAineenopettajien näkökulmia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamisen osoittamisen keinoihin ja pedagogisten asiakirjojen hyödyntämiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208314424
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoaineenopettajat
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot