”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa” : fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa käsitellään fantasiakirjallisuuden opetuskäyttöä ja sen avulla lukemaan innostamista perusopetuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään ovatko opettajien käsitykset fantasiakirjallisuudesta ja heidän suhtautumisensa siihen yhteydessä tämän kirjallisuudenlajin opetuskäyttöön oppilaiden lukemaan innostamisessa. Lisäksi tarkastellaan heidän kokemuksiaan fantasiakirjallisuuden opetuskäytöstä. Tutkimus on toteutettu mixed methods -menetelmällä, ja tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat suhtautuivat myönteisesti fantasiakirjallisuuden opetuskäyttöön ja sen avulla lukemaan innostamiseen. Mitä myönteisempi opettajan suhtautuminen fantasiakirjallisuuteen oli, sitä myönteisemmin he olivat vastanneet sen opetuskäyttöä ja lukemaan innostamista koskeviin väittämiin. Lisäksi selvisi, että fantasiakirjallisuutta käytetään opetuksessa eniten fantasiakirjallisuuden maailmaan tutustumisen kautta. Tämän lisäksi opettajat mainitsivat omaa tuottamista tukevia harjoitteita ja eläytyviä harjoitteita.
Opettajilla näyttäisi olevan innostusta ja kiinnostusta käyttää fantasiakirjallisuutta opetuksessaan sekä oppilaiden lukemaan innostamisessa. Opettajat kuitenkin ilmaisivat puutteellisen tietopohjansa lastenkirjallisuudesta yleisesti ja sen opetuskäytöstä. Jatkossa olisikin tärkeä tutkia, millaiset valmiudet opettajilla on heidän oman käsityksensä perusteella kirjallisuuskasvatukseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28164]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Hyvää, pahaa vai jotain muuta? : yliluonnolliset olennot Michelle Paverin The Chronicles of Ancient Darkness -sarjassa
Repo, Inka (2022)Tutkielma tarkastelee yliluonnollisia olentoja Michelle Paverin kuusiosaisessa lapsille ja nuorille suunnatussa The Chronicles of Ancient Darkness -fantasiasarjassa. -
”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” : käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta
Sallinen, Heljä; Perälä, Anna (2020)Käänteisellä oppimisella tarkoitetaan oppijalähtöistä oppimiskulttuuria, jossa opettaja tukee oppilaan itseohjautuvuuteen kasvamista antamalla oppilaalle enemmän vastuuta ja vapautta. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää ... -
”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan
Juhala, Emma (2022)Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, motivoiko yhteisöllinen luokittain suoritettava lukuhaaste yläkoulu ikäisiä nuoria lukemaan kirjoja. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaiset kirjat motivoivat nuoria lukemaan ...