Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorHakkarainen, Jenni
dc.contributor.authorHulkko, Lotta
dc.date.accessioned2022-08-26T05:19:11Z
dc.date.available2022-08-26T05:19:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82841
dc.description.abstractTutkimuksessa käsitellään fantasiakirjallisuuden opetuskäyttöä ja sen avulla lukemaan innostamista perusopetuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään ovatko opettajien käsitykset fantasiakirjallisuudesta ja heidän suhtautumisensa siihen yhteydessä tämän kirjallisuudenlajin opetuskäyttöön oppilaiden lukemaan innostamisessa. Lisäksi tarkastellaan heidän kokemuksiaan fantasiakirjallisuuden opetuskäytöstä. Tutkimus on toteutettu mixed methods -menetelmällä, ja tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Tutkimuksessa selvisi, että opettajat suhtautuivat myönteisesti fantasiakirjallisuuden opetuskäyttöön ja sen avulla lukemaan innostamiseen. Mitä myönteisempi opettajan suhtautuminen fantasiakirjallisuuteen oli, sitä myönteisemmin he olivat vastanneet sen opetuskäyttöä ja lukemaan innostamista koskeviin väittämiin. Lisäksi selvisi, että fantasiakirjallisuutta käytetään opetuksessa eniten fantasiakirjallisuuden maailmaan tutustumisen kautta. Tämän lisäksi opettajat mainitsivat omaa tuottamista tukevia harjoitteita ja eläytyviä harjoitteita. Opettajilla näyttäisi olevan innostusta ja kiinnostusta käyttää fantasiakirjallisuutta opetuksessaan sekä oppilaiden lukemaan innostamisessa. Opettajat kuitenkin ilmaisivat puutteellisen tietopohjansa lastenkirjallisuudesta yleisesti ja sen opetuskäytöstä. Jatkossa olisikin tärkeä tutkia, millaiset valmiudet opettajilla on heidän oman käsityksensä perusteella kirjallisuuskasvatukseen.fi
dc.format.extent74
dc.language.isofi
dc.subject.otherlukuinnostus
dc.subject.otherlukemaan sitoutuminen
dc.subject.otherkirjallisuuskasvatus
dc.title”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa” : fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208264373
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysofantasiakirjallisuus
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysonuortenkirjallisuus
dc.subject.ysoopetus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot