”Kaikki uusi on hyvästä, mutta kaikkea vanhaa ei kannata romuttaa” : käänteinen oppiminen alakoulussa 3.–6. luokkien opettajien näkökulmasta
Päivämäärä
2020Käänteisellä oppimisella tarkoitetaan oppijalähtöistä oppimiskulttuuria, jossa opettaja tukee oppilaan itseohjautuvuuteen kasvamista antamalla oppilaalle enemmän vastuuta ja vapautta. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää 3.–6. luokkien opettajien käsityksiä käänteisen oppimisen soveltuvuudesta alakouluun. Käänteisen oppimisen näkyvyyttä alakoulussa ja opettajien kokemuksia käänteisestä oppimisesta tarkasteltiin opettajien oman luokan ja työyhteisön kautta. Opettajien nykyisen tilanteen lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa heidän käsityksiään käänteisen oppimisen asemasta tulevaisuudessa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenografisen lähestymistavan piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2020 haastattelemalla Keski-Suomen ja Pohjois-Savon alueilta kahdeksaa 3.–6. luokan opettajaa, jotka olivat olleet työelämässä vähintään viisi vuotta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja fenomenografisen analyysin avulla.
Tulokset osoittavat, että opettajat näkivät käänteisen oppimisen toteuttamiseen liittyvän useita hyötyjä, mutta samalla paljon haasteita. Opettajat pitivät käänteistä oppimista yhtenä hyvänä tapana toteuttaa opetusta ja he olivat toteuttaneet sitä työssään jossakin muodossa. Terminä käänteinen oppiminen oli kuitenkin opettajille vieras. Tutkimukseen osallistuneet alakoulun opettajat voisivat jatkossa toteuttaa käänteistä oppimista työssään enemmän ja uskoivat sen kaltaisen oppimisen yleistyvän tulevaisuudessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käänteisen oppimisen sopivuus : käsityksiin pohjautuva tarkastelu ammattikorkeakouluopetuksen näkökulmasta
Moilanen, Tarja (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakouluopettajien ja opetusta tukevien toimijoiden käsityksiä käänteisestä oppimisesta ja näitä käsityksiä hyödyntäen arvioida millainen käänteisen oppimisen malli tähän ... -
Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa”
Autio, Tiina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää reflektiota oppimisen mahdollistajana ja selvittää sitä, miten opettajat rakentavat oppilailleen reflektioprosesseja alakoulussa sekä miten opettajat näitä prosesseja ... -
Käänteinen oppiminen ja teknologiset apuvälineet peruskoulun yläluokkien ja lukion matematiikan opetuksessa
Avikainen, Erika (2022)Tutkielma kokoaa yhteen tuloksia, joita on saatu käänteisen oppimisen sovelluksista peruskoulussa ja lukiossa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelussa on painotettu opetusteknologian hyödyntämistä. ... -
Oppilaan sosioemotionaalisen tuen tarve ja opettaja-oppilassuhde, opettajan minäpystyvyys ja opettajan tarjoama sosioemotionaalinen tuki : alakoulun 3. - 6. -luokkien opettajien näkökulma
Niemelä, Maria (2016)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ovat opetuksellisesti haasteelliset sosioemotionaalista tukea tarvitsevat oppilaat alakoulun 3. – 6. luokilla opettavien luokan- ja erityisopettajien kokemuksen mukaan. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.