Value formation and service switching behaviour in Finnish retail service systems
Tämä tutkielma tarkastelee palveluiden vaihtokäyttäytymistä ja tekijöitä, jotka vaikuttavat arvon muodostumisen prosesseihin suomalaisissa kuluttajapalvelujärjestelmissä koskien perinteisiä palvelukanavia sekä digitaalisten kompetenssien tukemia monikanavaisia kuluttajapalveluiden palveluympäristöjä. Tässä tutkimuksessa pyritään kuvaamaan käyttäjien vuorovaikutusta nykyiseen arkeen levittäytyneiden palveluympäristöjen kanssa sekä miten käyttäjät tulkitsevat ja käsittävät näistä syntyviä palvelunkäytön kokemuksia. Tämä tutkielma pyrkii myös täydentämään melko rajoittunutta aiempaa tutkimusta koskien palveluiden vaihtokäyttäytymistä eri palvelukanavilla ja -järjestelmillä sekä tarkastelemaan miten erilaiset palvelun vaihtokäyttäytymisen tekijät vaikuttavat käyttäjien arvon muodostumiseen. Tutkielma alkaa aiemman kirjallisuuden katsauksella koskien palveluita ja palvelukanavia, jotka heijastetaan suomalaisen kuluttajapalvelun kontekstiin sekä arvon muodostumisen prosesseja, palveluiden vaihtokäyttäytymistä, ja miten arvon muodostumisen sekä palvelun vaihtokäyttäytymisen viitekehyksiä voidaan heijastaa toisiinsa. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen esitetään tutkimustavoitteiden tavoitteluun käytetty tutkimusmenetelmä. Laadullinen tutkimus on toteutettu merkittävien tapahtumien menettelyä (engl. critical incident technique), jota sovelletaan puolistrukturoituun verkkokyselyyn, joka analysoidaan sisällönanalyysilla (n = 59). Keskeiset tutkimustulokset selvittävät, miten merkittävät tapahtumat saivat käyttäjät vaihtamaan palveluita sekä miten työntävät, vetävät ja esiin nousevat ankkuroivat tekijät vaikuttivat palveluiden vaihtokäyttäytymiseen vaikuttamalla vastaavasti arvon yhteistuhoamiseen, yhteisluomiseen sekä palvelukokemuksen moderointiin.
...
This thesis examines the service switching behaviour and factors that influence the value formation processes in Finnish retail service systems concerning traditional service channels and the service channels facilitated with digital competences as omnichannel retail service environments. This research aims to reflect the ubiquitous modern service environments the users interact with daily, and how they perceive and process the resulting service-use experiences. This thesis also aims to supplement the rather limited prior research concerning service switching behaviour across service channels and service systems and examine how value formation is affected by different factors during service switching behaviour for the users. This thesis commences by reviewing prior literature concerning services and different service channels which are reflected to the context of Finnish retail, value formation processes, service switching behaviour, and how central frameworks of value formation and service switching behaviour can be reflected against each other. After the review of literature, the research methodology is presented to address the research objectives. The qualitative research is conducted with the critical incident technique that is applied to semi-structured online questionnaire, which is analysed with content analysis (n=59). The central results explore how the critical incidents had caused the users to switch services, and how the push, pull, and emerging mooring factors had affected service switching behaviours by facilitating value co-destruction, co-creation, and service experience moderation respectively.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Consumer behaviour and decision-making process of mature consumers in Finnish retail environment
Westerholm, Max (2021)Maailman ikärakenne vanhenee jatkuvasti ja asiakassegmentit, jotka koostuvat senioreista, kasvavat entisestään. Nämä segmentit eivät ole pelkästään suuria ihmismäärältään, vaan myös varakkaita sekä halukkaita käyttämään ... -
Digital participation in service environments among senior electricity consumers in Finland
Kuoppamäki, Sanna-Mari (Pergamon Press, 2018)Research to date suggests that older adults engage with digital technologies less frequently than young adults. Studies typically focus on chronological age, ignoring the effects of life course factors on the adoption and ... -
Information Technology–Supported value Co-Creation and Co-Destruction via social interaction and resource integration in service systems
Li, Mengcheng; Tuunanen, Tuure (Elsevier BV, 2022)The paper develops a conceptual framework to study the constructs of information technology (IT)-supported value co-creation and co-destruction through shared processes of social interaction and resource integration as ... -
Factors affecting acceptance of mobile content services among mature consumers
Niemelä-Nyrhinen, Jenni (University of Jyväskylä, 2009)The aim of this study is to increase our understanding of mature consumers as users of technological services. More specifically, the objective is to find out which factors have an effect on the acceptance of mobile content ... -
Individual and shared digital repertoires : older adults managing digital services
Hänninen, Riitta; Pajula, Laura; Korpela, Viivi; Taipale, Sakari (Routledge, Taylor & Francis, 2023)The rise of public and other non-recreational digital services is based on the idea of catering to the daily needs of the citizens cost-efficiently and with ease. Previous research has approached the use of digital services ...