Show simple item record

dc.contributor.authorAalto, Eija
dc.contributor.authorSkinnari, Kristiina
dc.contributor.authorMård-Miettinen, Karita
dc.contributor.authorSiponkoski, Milka
dc.date.accessioned2022-08-19T08:21:07Z
dc.date.available2022-08-19T08:21:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAalto, E., Skinnari, K., Mård-Miettinen, K., & Siponkoski, M. (2022). Opettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa. <i>Ainedidaktiikka</i>, <i>6</i>(1), 23-46. <a href="https://doi.org/10.23988/ad.109917" target="_blank">https://doi.org/10.23988/ad.109917</a>
dc.identifier.otherCONVID_151706996
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82713
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kielitietoista toimijuutta ohjaustilanteessa, jossa he tukevat etäyhteyksin eri-ikäisiä monikielisiä oppijoita. Ennestään tuntemattomien monikielisten oppijoiden ohjaaminen etäyhteyksin oli opettajaopiskelijoille uusi ja haastava tilanne pandemiakriisissä vuonna 2020. Tutkimuksen aineistona on yhdentoista opettajaopiskelijan ohjaustehtävästä kirjoittamat raportit, jotka on analysoitu aineistolähtöisen temaattisen analyysin keinoin. Analyysissa tarkasteltiin seikkoja, jotka mahdollistavat ja rajoittavat varhaiskasvatuksen, luokanopettajakoulutuksen ja kielten aineenopettajakoulutuksen opiskelijoiden kielitietoista toimijuutta monikielisten oppijoiden etäohjaustilanteissa. Tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijoiden kielitietoinen toimijuus vaihteli sekä yksilöllisesti että tilanteisesti ohjausprosessin aikana. Osalla opettajaopiskelijoista toimijuus kasvoi, kun he aktiivisesti ratkoivat kohtaamiaan ongelmia. Osa koki haasteet suuriksi eikä löytänyt niihin ratkaisuja, mikä heikensi heidän toimijuuttaan. Yhteiskunnallisesti haasteellisessa tilanteessa opettajankoulutuksen kontribuutio aitojen ongelmien ratkaisemiseen koettiin tärkeäksi.fi
dc.description.abstractThis article addresses teacher students' Language Aware Agency in the new and challenging situation of guiding multilingual learners of different ages in distance in the 2020 pandemic situation. The data of the study consist of the learning diaries and reports by eleven teacher students on their online tutoring experiences and were analysed by Thematical Content Analysis. The analysis focused on the elements that either enhanced or restricted the agency of teacher students. The results show that their agency varied both individually and situationally throughout the guidance process. The agency of some teacher students strengthened as they actively solved the encountered problems. Conversely, for other teacher students the challenges were overwhelming, diminishing their agency. In a societally demanding situation, the contribution of teacher education to authentic community issues was seen important.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktiikka
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otheropettajankoulutus
dc.subject.otherkielitietoinen toimijuus
dc.subject.othermonikielinen oppija
dc.subject.otheretäohjaus
dc.subject.otherteacher education
dc.subject.otherlanguage aware agency
dc.subject.othermultilingual learner
dc.subject.otheronline tutoring
dc.titleOpettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208194253
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.oppiaineSuomen kieli ja kirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineFinnish Language and Literatureen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange23–46
dc.relation.issn2489-5636
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume6
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Ainedidaktiikka
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoverkko-ohjaus
dc.subject.ysokielellinen tietoisuus
dc.subject.ysokielitietoinen opetus ja kasvatus
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p542
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22642
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25283
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37832
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.23988/ad.109917
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0