Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSihvonen, Antti
dc.contributor.authorVaulasvirta, Anton
dc.date.accessioned2022-08-11T05:48:41Z
dc.date.available2022-08-11T05:48:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82460
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millaisia tarinoita yrittäjät luovat yrityksen kansainvälistymisestä Keski-Suomesta. Pienet ja keskisuuret yritykset, tai pk-yritykset, kohtaavat erilaisia haasteita kansainvälistymiselle. Tutkimus on havainnut verkostot tärkeäksi osaksi yritysten kansainvälistymistä, sillä ne voivat tukea kansainvälistymistä monella tavalla, ja verkosto muodostuu erilaisista toimijoista. Tällä tutkimuksella pyrittiin syventämään ymmärrystä eri toimijoiden roolista kansainvälistymisprosessissa. Aiemmin yritysten kansainvälistymisen tutkimuksessa on painotettu pienten yritysten valitsemia toimintatapoja tai strategioita, kun taas prosessiteoriat eivät huomioi sitä, millaista kansainvälistyminen on yrittäjän näkökulmasta. Kansainvälistyneiden yrittäjien viitekehysten teoreettinen ymmärrys on jäänyt varsin vaillinaiseksi, ja kansainvälistyvien yrittäjien ja heidän kokemuksiinsa keskittyminen vaikuttaisi hyödyttävän tutkimusaluetta. Tutkimuksen teoreettinen perusta rakennettiin yhdistämällä teoriaa ja konsepteja yritysten kansainvälistymisestä, verkostojen roolista kansainvälistymisessä ja kehysteoriasta. Yhdeksää kansainvälistä yrittäjää haastateltiin narratiivisella lähestymistavalla, jotta saataisiin parempi käsitys siitä, miksi ja miten yrittäjät kansainvälistyvät Keski-Suomesta, ja kuinka he kehystävät eri toimijoita tässä prosessissa. Haastateltavat peilasivat omia henkilökohtaisia kokemuksiaan ennen kansainvälistymistä, sen aikana ja jälkeen tapahtuneista tilanteista. Nämä kansainvälistymisen narratiivit tutkittiin ja analysoitiin kehysanalyysin avulla. Tämän tutkimuksen tulokset ovat linjassa olemassa olevan tutkimuksen kanssa, sillä verkostot kehystettiin oleellisena osana yritysten kansainvälistymistä. Kuitenkin tutkimuksen tulokset osoittavat, että tämä on paljon monimutkaisempaa. Verkoston yksittäisten toimijoiden kehystystä analysoiva tutkimus osoittaa, että vaihtelua ja vivahteita löytyy enemmän. Tutkimus täydentää olemassa olevaa kirjallisuutta kehittämällä vivahteikkaan ymmärryksen siitä, miten eri toimijat kehystetään yrityksen kansainvälistymisprosessissa.fi
dc.description.abstractThe aim of this master’s thesis was to understand what kind of stories entrepreneurs create about their firm internationalization from Central Finland. Small and medium sized enterprises, or SME’s, confront a variety of challenges to internationalization. Research has discovered networks as an important block in firm internationalization as they can support the process in a variety of ways, and a network of connections is constituted of different actors. Therefore, this research sought to deepen the understanding of the role of different actors in internationalization process. Previously, the emphasis on firm internationalization research has been placed on the types of procedures or entry strategies that small businesses choose, whereas process theories exclude what internationalizing is like from the entrepreneurial perspective. The theoretical understand ing of frames of reference of internationalized entrepreneurs has remained rather incomplete, and it seems the research domain would benefit from a greater focus on internationalizing entrepre neurs and their experiences. The theoretical foundation of this study was constructed by combining theory and concepts from firm internationalization, the role of networks in internationalization, and framing theory. Nine international entrepreneurs were interviewed with a narrative approach to gain a better under standing of why and how entrepreneurs internationalize from Central Finland, and how they frame different actors in this process. Interviewees reflected on their own personal experiences of situations that occurred before, during and after internationalization. These internationalization narratives were then evaluated and analyzed using frame analysis. The results of this study are aligned with existing research, as networks were framed as an integral part of firm internationalization. Yet the findings of this study reveal this is much more complex. Analysing the framing of individual actors in a network, the study shows there is more variability and nuances to be discovered. The study contributes to existing literature by developing a nu anced understanding of how different actors are framed in firm internationalization process.en
dc.format.extent66
dc.language.isoen
dc.subject.otherfirm internationalization
dc.subject.otherinternational entrepreneurship
dc.subject.othernarratives
dc.subject.otherstorytelling
dc.titleThe internationalization of Central Finnish firms : framing the process and actors
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208114007
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.subject.ysokehystys
dc.subject.ysokehysanalyysi
dc.subject.ysokansainvälistyminen
dc.subject.ysopienet ja keskisuuret yritykset
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysoyrittäjät
dc.subject.ysoverkostot
dc.subject.ysokansainväliset markkinat
dc.subject.ysokehyskertomukset
dc.subject.ysoverkostoituminen
dc.subject.ysoframing
dc.subject.ysoframe analysis
dc.subject.ysointernationalisation
dc.subject.ysosmall and medium-sized enterprises
dc.subject.ysoentrepreneurship
dc.subject.ysoentrepreneurs
dc.subject.ysonetworks (societal phenomena)
dc.subject.ysointernational market
dc.subject.ysoframe stories
dc.subject.ysonetworking (making contacts)


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot