dc.contributor.advisor | Sihvonen, Antti | |
dc.contributor.author | Vaulasvirta, Anton | |
dc.date.accessioned | 2022-08-11T05:48:41Z | |
dc.date.available | 2022-08-11T05:48:41Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82460 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millaisia tarinoita yrittäjät luovat yrityksen kansainvälistymisestä Keski-Suomesta. Pienet ja keskisuuret yritykset, tai pk-yritykset, kohtaavat erilaisia haasteita kansainvälistymiselle. Tutkimus on havainnut verkostot tärkeäksi osaksi yritysten
kansainvälistymistä, sillä ne voivat tukea kansainvälistymistä monella tavalla, ja verkosto muodostuu erilaisista toimijoista. Tällä tutkimuksella pyrittiin syventämään ymmärrystä eri toimijoiden roolista kansainvälistymisprosessissa.
Aiemmin yritysten kansainvälistymisen tutkimuksessa on painotettu pienten yritysten valitsemia
toimintatapoja tai strategioita, kun taas prosessiteoriat eivät huomioi sitä, millaista kansainvälistyminen on yrittäjän näkökulmasta. Kansainvälistyneiden yrittäjien viitekehysten teoreettinen
ymmärrys on jäänyt varsin vaillinaiseksi, ja kansainvälistyvien yrittäjien ja heidän kokemuksiinsa
keskittyminen vaikuttaisi hyödyttävän tutkimusaluetta.
Tutkimuksen teoreettinen perusta rakennettiin yhdistämällä teoriaa ja konsepteja yritysten kansainvälistymisestä, verkostojen roolista kansainvälistymisessä ja kehysteoriasta. Yhdeksää kansainvälistä yrittäjää haastateltiin narratiivisella lähestymistavalla, jotta saataisiin parempi käsitys
siitä, miksi ja miten yrittäjät kansainvälistyvät Keski-Suomesta, ja kuinka he kehystävät eri toimijoita tässä prosessissa. Haastateltavat peilasivat omia henkilökohtaisia kokemuksiaan ennen kansainvälistymistä, sen aikana ja jälkeen tapahtuneista tilanteista. Nämä kansainvälistymisen narratiivit tutkittiin ja analysoitiin kehysanalyysin avulla.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat linjassa olemassa olevan tutkimuksen kanssa, sillä verkostot
kehystettiin oleellisena osana yritysten kansainvälistymistä. Kuitenkin tutkimuksen tulokset
osoittavat, että tämä on paljon monimutkaisempaa. Verkoston yksittäisten toimijoiden kehystystä
analysoiva tutkimus osoittaa, että vaihtelua ja vivahteita löytyy enemmän. Tutkimus täydentää
olemassa olevaa kirjallisuutta kehittämällä vivahteikkaan ymmärryksen siitä, miten eri toimijat
kehystetään yrityksen kansainvälistymisprosessissa. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this master’s thesis was to understand what kind of stories entrepreneurs create about
their firm internationalization from Central Finland. Small and medium sized enterprises, or
SME’s, confront a variety of challenges to internationalization. Research has discovered networks
as an important block in firm internationalization as they can support the process in a variety of
ways, and a network of connections is constituted of different actors. Therefore, this research
sought to deepen the understanding of the role of different actors in internationalization process.
Previously, the emphasis on firm internationalization research has been placed on the types of
procedures or entry strategies that small businesses choose, whereas process theories exclude
what internationalizing is like from the entrepreneurial perspective. The theoretical understand ing of frames of reference of internationalized entrepreneurs has remained rather incomplete, and
it seems the research domain would benefit from a greater focus on internationalizing entrepre neurs and their experiences.
The theoretical foundation of this study was constructed by combining theory and concepts from
firm internationalization, the role of networks in internationalization, and framing theory. Nine
international entrepreneurs were interviewed with a narrative approach to gain a better under standing of why and how entrepreneurs internationalize from Central Finland, and how they
frame different actors in this process. Interviewees reflected on their own personal experiences of
situations that occurred before, during and after internationalization. These internationalization
narratives were then evaluated and analyzed using frame analysis.
The results of this study are aligned with existing research, as networks were framed as an integral
part of firm internationalization. Yet the findings of this study reveal this is much more complex.
Analysing the framing of individual actors in a network, the study shows there is more variability
and nuances to be discovered. The study contributes to existing literature by developing a nu anced understanding of how different actors are framed in firm internationalization process. | en |
dc.format.extent | 66 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | firm internationalization | |
dc.subject.other | international entrepreneurship | |
dc.subject.other | narratives | |
dc.subject.other | storytelling | |
dc.title | The internationalization of Central Finnish firms : framing the process and actors | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202208114007 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yrittäjyys | fi |
dc.contributor.oppiaine | Entrepreneurship | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20422 | |
dc.subject.yso | kehystys | |
dc.subject.yso | kehysanalyysi | |
dc.subject.yso | kansainvälistyminen | |
dc.subject.yso | pienet ja keskisuuret yritykset | |
dc.subject.yso | yrittäjyys | |
dc.subject.yso | yrittäjät | |
dc.subject.yso | verkostot | |
dc.subject.yso | kansainväliset markkinat | |
dc.subject.yso | kehyskertomukset | |
dc.subject.yso | verkostoituminen | |
dc.subject.yso | framing | |
dc.subject.yso | frame analysis | |
dc.subject.yso | internationalisation | |
dc.subject.yso | small and medium-sized enterprises | |
dc.subject.yso | entrepreneurship | |
dc.subject.yso | entrepreneurs | |
dc.subject.yso | networks (societal phenomena) | |
dc.subject.yso | international market | |
dc.subject.yso | frame stories | |
dc.subject.yso | networking (making contacts) | |