Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKarkulehto, Sanna
dc.contributor.authorHonkanen, Tytti
dc.date.accessioned2022-08-10T05:33:36Z
dc.date.available2022-08-10T05:33:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82452
dc.description.abstractMeneillään olevan ilmastokriisin aikakaudella ihmisten suhtautumisen ympäristöön ja sen hyväksikäyttöön pitäisi muuttua nopeasti. Yhteiskunnassa on suuri tarve löytää keinoja, joiden avulla ihmisten kestävien elintapojen ajatteluun ja toimintaan voitaisiin vaikuttaa. Yksi tapa siihen on opetus. Ilmastonmuutos on tutkimusperustaisesti todistettu fakta (ks. esimerkiksi tuorein IPCC-raportti, julkaistu 4.4.2022), ja kestävän elämäntavan opettaminen kohdennettuna erityisesti ilmaston lämpenemistä ehkäiseviin toimiin ei ole tärkeää pelkästään luonnon pelastamiseksi vaan myös ilmastokriisin aiheuttaman epätasa-arvon vähentämiseksi. Koulujen ilmastokasvatuksen on koettu olevan toisinaan merkityksetöntä ja hajanaista mutta myös aiheuttavan suurta ahdistusta ja lamaannusta sekä surun ja epätoivon tunteita maapallon nykyisestä tilasta. Maisterintutkielmani hypoteesi on, että feministinen pedagogiikka toisi uudenlaisia, hyödyllisiä työkaluja ilmastokasvatukseen ja sopisi feministisin keinoin esimerkiksi turvallisen tilan ja tiedon subjektiuden ymmärtämisen sekä valtarakenteiden tunnistamisen kautta syvällisempään, tehokkaampaan, kokonaisvaltaisempaan ja globaalimpaan ilmastokasvatukseen. Kutsun feministisen pedagogiikan ja ilmastokasvatuksen yhdistelmää feministiseksi ilmastokasvatukseksi. Tämä tutkielma on toteutettu kokoamalla Kansalliskirjaston artikkelitietokanta ARTO:sta käyttämieni ”feministisen pedagogiikan” ja ”ilmastokasvatuksen” hakusanojen hakutuloksista kriittinen katsaus, jonka päämääränä oli muodostaa ensin ajantasainen, kokoava kuva feminististä pedagogiikkaa ja ilmastokasvatusta käsittelevästä kotimaisesta tutkimuskentästä usein esiin nousevan tematiikan avulla, sekä samalla myös todeta aiheiden kehityskohteet ja pohtia niihin vastaamisen keinoja. Toiseksi sovitan feminististä pedagogiikkaa ja ilmastokasvatusta yhteen luodakseni esimerkinomaisesti ja inspiraatioksi mahdollisimman käytännönläheistä feminististä ilmastokasvatusta, sillä käytännönläheisyys itsessään on yksi feministisen pedagogiikan peruspilari. Liitteenä on muutamaan eri oppiaineeseen hahmottelemani feministinen ilmastokasvatus käytännössä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että feministinen pedagogiikka ja ilmastokasvatus sopivat yhteen samankaltaisten yhteisvastuullisuuden arvojensa vuoksi. Molemmissa on tärkeää kohdata tieto realistisesti, mutta toivoa herättävästi. Feministinen pedagogiikka tarjoaa tähän useita työkaluja, jotka varmistavat, ettei suurten, epätoivoa käsittelevien aiheiden herättämien tunteiden kanssa jäädä yksin. Molemmat pedagogiikat vaativat aktiivisuutta ja tekijyyttä muutokseen, mutta suurimpana haasteena näyttäytyvät käytännössä usein ylityöllistettyjen opettajien ajanpuute ja koulujen resurssit muutenkin täysissä lukujärjestyksissä, joten kokonaisvaltaisessa elinikäisen oppimisen ilmastokasvatuksessa ja empaattisen asenteen omaksumisen opettamisessa on vielä paljon kehitettävää. Ilmastokasvatus tunnustetaan tärkeäksi, mutta se vaatii tehokkaampia toimenpiteitä. Tämä työ toivottavasti innostaa lukijaansa kokeilemaan itsekin opetuksessaan uutta, ilmastonmuutoksen epätasa-arvoisuutta purkavaa pedagogiikkaa.fi
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherfeministinen ilmastokasvatus
dc.subject.otherfeministinen ilmastopedagogiikka
dc.subject.otherympäristöpedagogiikka
dc.titleFeministinen ilmastokasvatus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208104001
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysofeministinen pedagogiikka
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysofeminismi
dc.subject.ysoilmastonmuutokset
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysoilmastokasvatus
dc.subject.ysokriittinen pedagogiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot