Finnish young adults’ experiences and attitudes of multilingualism in social media
Monikielisyys on huomattavasti lisääntynyt Suomessa viime vuosikymmenten aikana, ja muutos jatkuu edelleen. Sosiaalinen media on alati kehittyvä ja dynaaminen verkosto, joka tavoittaa nykypäivänä jo miljardeja käyttäjiä. Alun perin internet oli pääasiassa englanninkielinen, joskin tilanne on nykyään kovin erilainen; sosiaalisen median aikakaudella monikielisyyteen törmää helposti päivittäin.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa kahden suomalaisen nuoren aikuisen kokemuksia monikielisyydestä sosiaalisessa mediassa sekä selvittää, millaisia asenteita heillä on eri kieliä kohtaan. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat:
1. Miten suomalaiset nuoret aikuiset kokevat monikielisyyden sosiaalisessa mediassa?
2. Millaisia asenteita suomalaisilla nuorilla aikuisilla on monikielisyyttä kohtaan sosiaalisessa mediassa?
Tutkimusta varten haastateltiin kahta 18–29-vuotiasta aikuista, jotka käyttävät monikielistä sosiaalista mediaa päivittäin. Molemmat haastateltavat näkivät monikielisyyden sosiaalisessa mediassa positiivisena asiana ja perustelivat, miksi eri kielien osaamisesta on hyötyä. Molemmilla haastateltavilla oli hyviä kokemuksia monikielisyydestä sosiaalisessa mediassa sekä positiivinen asenne monikielistä sisältöä kohtaan.
Tutkimuksen aineistona toimineet haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2022 Zoomin välityksellä. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimus on hyvin pienimuotoinen, eikä sen tuloksia voida yleistää. Toisaalta tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin omiaan herättämään keskustelua monikielisyydestä ja sen hyödyistä sosiaalisessa mediassa, ja mahdollisesti myös muissa yhteyksissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Attitudes toward CSR : the attitudes of Finnish trade unions' representatives toward corporate social responsibility practices
Pietiläinen, Ella (2015)The aim of this study was to investigate the attitudes of trade union representatives toward companies’ CSR practices. The research participants were representatives of altogether nine Finnish trade unions and one Finnish ... -
The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool
Herrala, Mirella (2024)Sosiaalisen median sekä teknologian kasvun myötä tehdyt tutkimukset ovat rohkaisseet opettajia puhelinten käytöstä koulun sisäisissä oppimistilanteissa ja koulun ulkopuolella. Puhelinten ajatellaan olevan erityisen hyödyllisiä ... -
Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
Valppu, Jenni (2013)Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti ... -
Language attitudes in multilingual Finland
Mäkelä, Jarkko; Posti, Tuomas (2018)Globalisoituvassa maailmassa törmäämme joka päivä yhä useampaan kieleen. Internet ja muu media tuo monikielisyyden syrjäisimpäänkin kolkkaan. Sen lisäksi vuoden 2016 lopussa Suomessa asui yli 240 000 vieraskielistä henkilöä. ... -
The political perceptions and attitudes among Finnish ninth graders
Kokko, Joose (2023)Maisterintutkielmani tutkimuskysymyksenä oli: What Are the Political Perceptions and Attitudes Among Finnish Ninth Graders? (Käännös: Millaisia Ovat Suomalaisten Yhdeksäsluokkalaisten Käsitykset ja Asenteet Politiikasta?). ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.