Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSkinnari, Kristiina
dc.contributor.advisorStrömmer, Maiju
dc.contributor.authorNieminen, Siiri
dc.date.accessioned2022-08-04T05:22:13Z
dc.date.available2022-08-04T05:22:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82431
dc.description.abstractMonikielisyys on huomattavasti lisääntynyt Suomessa viime vuosikymmenten aikana, ja muutos jatkuu edelleen. Sosiaalinen media on alati kehittyvä ja dynaaminen verkosto, joka tavoittaa nykypäivänä jo miljardeja käyttäjiä. Alun perin internet oli pääasiassa englanninkielinen, joskin tilanne on nykyään kovin erilainen; sosiaalisen median aikakaudella monikielisyyteen törmää helposti päivittäin. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa kahden suomalaisen nuoren aikuisen kokemuksia monikielisyydestä sosiaalisessa mediassa sekä selvittää, millaisia asenteita heillä on eri kieliä kohtaan. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Miten suomalaiset nuoret aikuiset kokevat monikielisyyden sosiaalisessa mediassa? 2. Millaisia asenteita suomalaisilla nuorilla aikuisilla on monikielisyyttä kohtaan sosiaalisessa mediassa? Tutkimusta varten haastateltiin kahta 18–29-vuotiasta aikuista, jotka käyttävät monikielistä sosiaalista mediaa päivittäin. Molemmat haastateltavat näkivät monikielisyyden sosiaalisessa mediassa positiivisena asiana ja perustelivat, miksi eri kielien osaamisesta on hyötyä. Molemmilla haastateltavilla oli hyviä kokemuksia monikielisyydestä sosiaalisessa mediassa sekä positiivinen asenne monikielistä sisältöä kohtaan. Tutkimuksen aineistona toimineet haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2022 Zoomin välityksellä. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimus on hyvin pienimuotoinen, eikä sen tuloksia voida yleistää. Toisaalta tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin omiaan herättämään keskustelua monikielisyydestä ja sen hyödyistä sosiaalisessa mediassa, ja mahdollisesti myös muissa yhteyksissä.fi
dc.format.extent23
dc.language.isoen
dc.titleFinnish young adults’ experiences and attitudes of multilingualism in social media
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208043984
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysoexperiences (knowledge)
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysomultilingualism
dc.subject.ysoattitudes


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot