Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorPyykkö, Eveliina
dc.date.accessioned2022-06-29T09:21:10Z
dc.date.available2022-06-29T09:21:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82085
dc.description.abstractTässä kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinnän työkaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka sosiaalisen median vaikuttajien kautta toteutettu vastuullisuusviestintä vaikuttaa kuluttajan brändimielikuviin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisten puolistrukturoitujen yksilöhaastattelujen avulla. Tutkimuskysymyksiin haettiin pohjaa aiemmista tutkimuksista aiheeseen liittyen, mutta niitä täytyi myös muokata, sillä aihe on näkökulmassaan suhteellisen vähän tutkittu. Tämä on myös syy sille, miksi aihe kaipaa lisätutkimusta. Tutkimus täyttää alan tutkimusaukkoa, josta myös alan ammattilaiset voivat laajasti hyötyä. Tutkimus toteutettiin kevään 2022 aikana ja haastatteluissa kuultiin kuutta sosiaalisen median käyttäjää. Kuluttajien haastatteluissa haastateltiin 19-33-vuotiaita nuoria aikuisia ja aikuisia. Kyseiseen ikäryhmään päädyttiin, jotta löydöksiä voitaisiin hyödyntää vaikuttajamarkkinoinnissa sen oleelliseen kohderyhmään tällä hetkellä. Iän lisäksi haastatteluun haettiin taustoiltaan kuten sosioekonomisilta asemiltaan eritaustaisia ihmisiä. Tutkimuksen tulokset tukivat teoriaa, mutta niiden perustella löydettiin myös uutta tietoa. Tulokset osoittivat vaikuttajamarkkinoinnin parhaimmillaan olevan erinomainen yrityksen vastuullisuusviestinnän työkalu 19-33-vuotiaiden kohderyhmässä. Tutkimus kuitenkin löysi sen toimivuudelle reunaehtoja, kuten hyvin toteutettu vaikuttajan valinta ja brändin ja vaikuttajan hyvä yhteensopivuus. Tulevaisuudessa aiheesta voisi olla hyödyllistä tehdä kvantitatiivinen tutkimus, jotta tutkimustulosten taakse saadaan määrällistä massaa ja tulokset todennettua suuressa yleisössä.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherCSR
dc.subject.othersosiaalisen median vaikuttajat
dc.subject.otherbrändimielikuva
dc.subject.otherbrand fit
dc.titleVastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206293685
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysomielikuvat
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysovaikuttajamarkkinointi
dc.subject.ysovastuullisuus
dc.subject.ysokuluttajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot