dc.contributor.advisor | Kytölä, Samu | |
dc.contributor.author | Lehojärvi, Veera | |
dc.date.accessioned | 2022-06-29T06:46:56Z | |
dc.date.available | 2022-06-29T06:46:56Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82077 | |
dc.description.abstract | Sosiaalisesta mediasta on tullut merkittävä osa ihmisten elämää viime vuosina. Vaikka sosiaalisella medialla on pitkä historia, on sen suosio noussut vasta 2000-luvun jälkeen. Tänä päivänä osin esimerkiksi älypuhelimien runsaan käytön vuoksi sosiaalinen media on tullut yhä vakituisemmaksi osaksi ihmisten arkielämää, eikä aina voi edes täysin erotella, milloin ollaan yhteydessä sosiaaliseen mediaan ja milloin ei. Sosiaalisessa mediassa törmää usein myös englannin kieleen, ja englannista onkin tullut paitsi koko maailman yhteinen kieli eli lingua franca, myös internetin käyttäjien jakama yhteinen kieli. Englanti on samalla vahvistanut asemaansa edelleen myös Suomessa.
Tämän tutkielman tarkoitus oli yhdistää sosiaalisen median ja englannin kielen tutkimusta. Päätavoitteina oli selvittää nuorten suomalaisten näkemyksiä englannin kielestä sosiaalisessa mediassa, ja sitä, miten sosiaalisen median kieli on vaikuttanut heidän englannin kielen taitoihin ja käyttöön. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja kohderyhmänä olivat 18-30-vuotiaat nuoret suomenkieliset (n=249). Kyselydatan analysointiin käytettiin sekä deskriptiivistä tilastotiedettä että temaattista analysointitapaa. Suurin osa tähän tutkimukseen osallistuneista oli korkeakouluopiskelijoita, mikä huomioitiin analyysis-sä.
Kyselyyn vastanneista jokainen ilmaisi kohtaavansa englannin kieltä sosiaalisessa mediassa. Näkemykset englannin kielestä sosiaalisessa mediassa vaihtelivat vastaajien kesken jossain määrin. Kuitenkin selkeän enemmistön mielestä sosiaalisen median englannin kieli eroaa siitä englannista, jota käytetään sosiaalisen median ulkopuolella muun muassa sanastoltaan, muodollisuudeltaan ja tyyliltään. Kyselyn vastausten perusteella sosiaalinen media on vaikuttanut vastaajien englannin kielen taitoihin ja käyttöön: esimerkiksi englannin sanaston ja ymmärryksen koetaan parantuneen sosiaalisen median käytön myötä, ja myös koodinvaihtoa tapahtuu sosiaalisen median käytön takia enemmän. Koska tässä tutkielmassa kyselyyn vastanneiden omat näkemykset olivat tarkastelun kohteena, tulevissa tutkimuksissa olisi hyvä tarkastella aihetta esimerkiksi osallistujia tarkkailemalla, jotta voitaisiin varmistaa tulosten todenmukaisuus paremmin. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206293680 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kyselytutkimus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | kielenkäyttö | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | questionnaire survey | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | social media | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | use of language | |
dc.subject.yso | language skills | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |