Young Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Sosiaalisesta mediasta on tullut merkittävä osa ihmisten elämää viime vuosina. Vaikka sosiaalisella medialla on pitkä historia, on sen suosio noussut vasta 2000-luvun jälkeen. Tänä päivänä osin esimerkiksi älypuhelimien runsaan käytön vuoksi sosiaalinen media on tullut yhä vakituisemmaksi osaksi ihmisten arkielämää, eikä aina voi edes täysin erotella, milloin ollaan yhteydessä sosiaaliseen mediaan ja milloin ei. Sosiaalisessa mediassa törmää usein myös englannin kieleen, ja englannista onkin tullut paitsi koko maailman yhteinen kieli eli lingua franca, myös internetin käyttäjien jakama yhteinen kieli. Englanti on samalla vahvistanut asemaansa edelleen myös Suomessa.
Tämän tutkielman tarkoitus oli yhdistää sosiaalisen median ja englannin kielen tutkimusta. Päätavoitteina oli selvittää nuorten suomalaisten näkemyksiä englannin kielestä sosiaalisessa mediassa, ja sitä, miten sosiaalisen median kieli on vaikuttanut heidän englannin kielen taitoihin ja käyttöön. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja kohderyhmänä olivat 18-30-vuotiaat nuoret suomenkieliset (n=249). Kyselydatan analysointiin käytettiin sekä deskriptiivistä tilastotiedettä että temaattista analysointitapaa. Suurin osa tähän tutkimukseen osallistuneista oli korkeakouluopiskelijoita, mikä huomioitiin analyysis-sä.
Kyselyyn vastanneista jokainen ilmaisi kohtaavansa englannin kieltä sosiaalisessa mediassa. Näkemykset englannin kielestä sosiaalisessa mediassa vaihtelivat vastaajien kesken jossain määrin. Kuitenkin selkeän enemmistön mielestä sosiaalisen median englannin kieli eroaa siitä englannista, jota käytetään sosiaalisen median ulkopuolella muun muassa sanastoltaan, muodollisuudeltaan ja tyyliltään. Kyselyn vastausten perusteella sosiaalinen media on vaikuttanut vastaajien englannin kielen taitoihin ja käyttöön: esimerkiksi englannin sanaston ja ymmärryksen koetaan parantuneen sosiaalisen median käytön myötä, ja myös koodinvaihtoa tapahtuu sosiaalisen median käytön takia enemmän. Koska tässä tutkielmassa kyselyyn vastanneiden omat näkemykset olivat tarkastelun kohteena, tulevissa tutkimuksissa olisi hyvä tarkastella aihetta esimerkiksi osallistujia tarkkailemalla, jotta voitaisiin varmistaa tulosten todenmukaisuus paremmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29052]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
Valppu, Jenni (2013)Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti ... -
Language shaming practices on Youtube : ideologies of English in Vietnam
Nguyen, Hoa Dieu (2019)As English has gradually become the global language, users of this lingua franca find themselves constantly challenged and intimidated by a new wave of linguistic attack online known as “language shaming practices on ... -
"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
Oksanen, Salla (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
“It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English
Rajala, Emilia (2022)Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.