Show simple item record

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorLehojärvi, Veera
dc.date.accessioned2022-06-29T06:46:56Z
dc.date.available2022-06-29T06:46:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82077
dc.description.abstractSosiaalisesta mediasta on tullut merkittävä osa ihmisten elämää viime vuosina. Vaikka sosiaalisella medialla on pitkä historia, on sen suosio noussut vasta 2000-luvun jälkeen. Tänä päivänä osin esimerkiksi älypuhelimien runsaan käytön vuoksi sosiaalinen media on tullut yhä vakituisemmaksi osaksi ihmisten arkielämää, eikä aina voi edes täysin erotella, milloin ollaan yhteydessä sosiaaliseen mediaan ja milloin ei. Sosiaalisessa mediassa törmää usein myös englannin kieleen, ja englannista onkin tullut paitsi koko maailman yhteinen kieli eli lingua franca, myös internetin käyttäjien jakama yhteinen kieli. Englanti on samalla vahvistanut asemaansa edelleen myös Suomessa. Tämän tutkielman tarkoitus oli yhdistää sosiaalisen median ja englannin kielen tutkimusta. Päätavoitteina oli selvittää nuorten suomalaisten näkemyksiä englannin kielestä sosiaalisessa mediassa, ja sitä, miten sosiaalisen median kieli on vaikuttanut heidän englannin kielen taitoihin ja käyttöön. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja kohderyhmänä olivat 18-30-vuotiaat nuoret suomenkieliset (n=249). Kyselydatan analysointiin käytettiin sekä deskriptiivistä tilastotiedettä että temaattista analysointitapaa. Suurin osa tähän tutkimukseen osallistuneista oli korkeakouluopiskelijoita, mikä huomioitiin analyysis-sä. Kyselyyn vastanneista jokainen ilmaisi kohtaavansa englannin kieltä sosiaalisessa mediassa. Näkemykset englannin kielestä sosiaalisessa mediassa vaihtelivat vastaajien kesken jossain määrin. Kuitenkin selkeän enemmistön mielestä sosiaalisen median englannin kieli eroaa siitä englannista, jota käytetään sosiaalisen median ulkopuolella muun muassa sanastoltaan, muodollisuudeltaan ja tyyliltään. Kyselyn vastausten perusteella sosiaalinen media on vaikuttanut vastaajien englannin kielen taitoihin ja käyttöön: esimerkiksi englannin sanaston ja ymmärryksen koetaan parantuneen sosiaalisen median käytön myötä, ja myös koodinvaihtoa tapahtuu sosiaalisen median käytön takia enemmän. Koska tässä tutkielmassa kyselyyn vastanneiden omat näkemykset olivat tarkastelun kohteena, tulevissa tutkimuksissa olisi hyvä tarkastella aihetta esimerkiksi osallistujia tarkkailemalla, jotta voitaisiin varmistaa tulosten todenmukaisuus paremmin.fi
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleYoung Finns’ views of English on social media and the effects of social media on their language skills and use
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206293680
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysokielenkäyttö
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysoquestionnaire survey
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysouse of language
dc.subject.ysolanguage skills
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record