Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttiin, Pentti
dc.contributor.authorTuomisto, Jakke
dc.date.accessioned2022-06-29T06:07:55Z
dc.date.available2022-06-29T06:07:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82071
dc.description.abstractITIL on maailman käytetyin IT-palveluhallinnan viitekehys, jonka uusin versio julkaistiin vuonna 2019. Uudessa versiossa asiakasarvo ja arvon yhteisluonti nostettiin merkittäviksi IT-palveluhallintaan ohjaavaksi tekijäksi viitekehyksessä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin miten arvonluonti, ja erityisesti arvon yhteisluonti, näkyy käytännössä ja minkälaisia asiakkaan arvoa mittaavia mittareita on otettu käyttöön tämän monitoroimiseksi. Teoreettinen viitekehys rakentuu valloilla olevien arvon yhteisluonnin tutkimusten ympärille, jonka lisäksi myös ITIL 4 -viitekehystä ja sen keskeisiä komponentteja avataan lukijalla. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla kvalitatiivisena tutkimuksena. Asiakkaan kokema arvo koettiin tärkeäksi tekijäksi IT-palveluhallinnan parissa, mutta se ei ollut kuitenkaan absoluuttisesti tärkein IT-palveluhallintaa ohjaava tekijä. Asiakkaita osallistutettiin yhteisluontiin palvelusta riippuen vaihtelevilla tavoilla. Asiakkaan kokeman arvon määrittäminen mitattavaksi suureeksi ja täten mittaamisen rakentaminen tämän ympärille koettiin yleisesti ottaen vaikeaksi.fi
dc.description.abstractITIL is the world's most widely used IT service management guiding framework, which the latest version was released in 2019. In the latest version, customer value and value creation were raised as important factors to guide ITSM in the framework following operations. This study examined how value creation, and in particular value co-creation, is reflected in practice, and what kind of metrics have been established to monitor customer received value. The theoretical framework is built around the current value creation in services research, and in addition the ITIL 4 framework and its key components are opened for the reader as well. The research was carried out through semi-structured interviews as a qualitative study. The value experienced by the customer was perceived as an important factor in IT service management, but it was not however the most important factor to guide IT service management. Customers were involved in value co-creation by differing ways depending on the particular service. Determining the value experienced by the customer as measurable quantity and thus constructing the measurement around it was generally considered as a difficult task.en
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherITIL 4
dc.subject.otherITSM
dc.subject.otherValue co-creation
dc.subject.othervalue measurement
dc.titleValue co-creation in ITIL 4 -framework
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206293674
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoarvonluonti
dc.subject.ysovalue creation
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot