Value co-creation in ITIL 4 -framework
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
ITIL on maailman käytetyin IT-palveluhallinnan viitekehys, jonka uusin versio
julkaistiin vuonna 2019. Uudessa versiossa asiakasarvo ja arvon yhteisluonti nostettiin merkittäviksi IT-palveluhallintaan ohjaavaksi tekijäksi viitekehyksessä.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin miten arvonluonti, ja erityisesti arvon yhteisluonti, näkyy käytännössä ja minkälaisia asiakkaan arvoa mittaavia mittareita on
otettu käyttöön tämän monitoroimiseksi. Teoreettinen viitekehys rakentuu valloilla olevien arvon yhteisluonnin tutkimusten ympärille, jonka lisäksi myös ITIL
4 -viitekehystä ja sen keskeisiä komponentteja avataan lukijalla. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla kvalitatiivisena tutkimuksena. Asiakkaan kokema
arvo koettiin tärkeäksi tekijäksi IT-palveluhallinnan parissa, mutta se ei ollut kuitenkaan absoluuttisesti tärkein IT-palveluhallintaa ohjaava tekijä. Asiakkaita
osallistutettiin yhteisluontiin palvelusta riippuen vaihtelevilla tavoilla. Asiakkaan kokeman arvon määrittäminen mitattavaksi suureeksi ja täten mittaamisen
rakentaminen tämän ympärille koettiin yleisesti ottaen vaikeaksi.
...
ITIL is the world's most widely used IT service management guiding framework,
which the latest version was released in 2019. In the latest version, customer
value and value creation were raised as important factors to guide ITSM in the
framework following operations. This study examined how value creation, and
in particular value co-creation, is reflected in practice, and what kind of metrics
have been established to monitor customer received value. The theoretical
framework is built around the current value creation in services research, and in
addition the ITIL 4 framework and its key components are opened for the reader
as well. The research was carried out through semi-structured interviews as a
qualitative study. The value experienced by the customer was perceived as an
important factor in IT service management, but it was not however the most
important factor to guide IT service management. Customers were involved in
value co-creation by differing ways depending on the particular service.
Determining the value experienced by the customer as measurable quantity and
thus constructing the measurement around it was generally considered as a
difficult task.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A transformative value co-creation framework for online services
Parkinson, Joy; Mulcahy, Rory Francis; Schuster, Lisa; Taiminen, Heini (Emerald, 2019)Purpose: Online offerings for transformative services create value for consumers, although little research examines the process through which these services deliver this value. The purpose of this paper is to develop a ... -
Value co-creation in health care : insights into the transformation from value creation to value co-creation through digitization
Rantala, Katja; Karjaluoto, Heikki (Association for Computing Machinery (ACM), 2016)This study explores the transformation of value creation into value co-creation and how the digitization of services plays a key role in this transformation within the health-care sector, which faces new challenges with ... -
Value creation and co-creation in advisory board : case Kasvun Roihu Ltd and Nordea Growth program
Tehomaa, Reetta (2017)The goal of this research is to create deeper understanding, what kind of value Nordea Growth program created for its interest groups, and find the main factors behind the success of advisory boards. The goal of Nordea ... -
Value co-creation and co-destruction in Untappd
Ulander, Santeri (2022)Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkitaan miten arvoa yhteisluodaan ja yhteistuhotaan Untappdissa, sosiaalisessa sovelluksessa, joka pyörii oluen arvostelun ympärillä. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten yksilöt ja ... -
Impact of value co-creation and co-destruction for digital consumer services : a case study on activity tracking solutions
Raatikainen, Pasi (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan nykyistä markkinoiden tilannetta, jossa digitaalisen palvelut ovat muodostuneet merkittäväksi, ja merkitykseltään yhä kasvavaksi tuoteryhmäksi. Uusia digitaalisia sovelluksia, jotka hyödyntävät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.