dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.advisor | Lönnroth, Harry | |
dc.contributor.author | Halonen, Noomi | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T08:29:46Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T08:29:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82053 | |
dc.description.abstract | Sanaston oppimiseen kuuluu olennaisesti yksittäisten sanojen lisäksi myös monisanaisten fraasien oppiminen. Idiomit ovat monisanaisia, merkitykseltään osin tai täysin läpinäkymättömiä ja ei-kirjaimellisia, melko muuttumattomia fraaseja, joiden merkitys ei ole yksittäisten sanojen merkitysten summa (Moon 1998: 5-8; Wood 2019: 32-33). Tutkimukset ovat osoittaneet, että idiomien erityispiirteet tuottavat usein haasteita kielten oppijoille (ks. esim. Mäntylä 2004; Szczepaniak 2006). Tässä tutkimuksessa selvitettiin vastaus seuraaviin tutkimuskysymyksiin: (1) Mitä strategioita lukiolaiset käyttävät englannin- ja ruotsinkielisten idiomien merkitysten selvittämisessä? (2) Miten hyvin merkitys pystytään selvittämään ja millaisia virheitä vastauksissa esiintyy? (3) Ilmeneekö eroja englannin- ja ruotsinkielisten idiomien selvittämisessä? Tutkimukseen osallistui yhdeksän lukion 2. vuosikurssin opiskelijaa. Osallistujien tehtävänä oli selvittää tuntemattomien englannin- ja ruotsinkielisten idiomien merkitys valitsemiaan keinoja käyttäen samalla ääneen ajatellen. Ääneen ajattelu ja tietokoneella tapahtuva toiminta tallennettiin ruutukaappausvideolla. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella sisällönanalyysillä. Aineistosta löydettiin yhteensä yhdeksän erilaista strategialuokkaa, sekä neljä erilaista virhetyyppiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että strategioista eniten käytettiin kaksikielistä sanakirjaa, arvausstrategiota, kuten kontekstista päättelyä sekä hakukoneen käyttöä (googlettamista). Lisäksi tuloksista ilmeni useita eroja englannin ja ruotsin välillä. Englanninkielisiä idiomeja selvitettiin useampia lyhyemmässä ajassa. Lisäksi lukiolaiset onnistuivat paremmin selvittämään englanninkielisten idiomien merkityksen, sekä olivat vähemmän taipuvaisia kirjaimellisiin käännöksiin, mutta erehtyivät yleistämään arvauksiaan kontekstista useammin. Myös strategioiden käytön määrässä sekä laadussa ilmeni huomattavia eroja. Nämä löydöt osoittavat, että idiomien merkitysten selvittäminen sekä niissä käytetyt strategiat vaihtelevat oppijasta ja kielestä riippuen. Tulosten perusteella olisi tärkeää, että vieraan kielen opetus antaisi oppilaille valmiuksia sanaston oppimisstrategioiden käyttöön sekä auttaisi ymmärtämään idiomien erityispiirteitä. | fi |
dc.format.extent | 157 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Vocabulary learning | |
dc.subject.other | Vocabulary learning strategies | |
dc.subject.other | Multiword units | |
dc.subject.other | Think-aloud | |
dc.title | At your Wit's End : Vocabulary Learning Strategies in Discovering the Meaning of English and Swedish Idioms | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206283656 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | sanavarasto | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | idiomit | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | vocabulary (knowledge) | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | idioms | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |