Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.advisorLönnroth, Harry
dc.contributor.authorHalonen, Noomi
dc.date.accessioned2022-06-28T08:29:46Z
dc.date.available2022-06-28T08:29:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82053
dc.description.abstractSanaston oppimiseen kuuluu olennaisesti yksittäisten sanojen lisäksi myös monisanaisten fraasien oppiminen. Idiomit ovat monisanaisia, merkitykseltään osin tai täysin läpinäkymättömiä ja ei-kirjaimellisia, melko muuttumattomia fraaseja, joiden merkitys ei ole yksittäisten sanojen merkitysten summa (Moon 1998: 5-8; Wood 2019: 32-33). Tutkimukset ovat osoittaneet, että idiomien erityispiirteet tuottavat usein haasteita kielten oppijoille (ks. esim. Mäntylä 2004; Szczepaniak 2006). Tässä tutkimuksessa selvitettiin vastaus seuraaviin tutkimuskysymyksiin: (1) Mitä strategioita lukiolaiset käyttävät englannin- ja ruotsinkielisten idiomien merkitysten selvittämisessä? (2) Miten hyvin merkitys pystytään selvittämään ja millaisia virheitä vastauksissa esiintyy? (3) Ilmeneekö eroja englannin- ja ruotsinkielisten idiomien selvittämisessä? Tutkimukseen osallistui yhdeksän lukion 2. vuosikurssin opiskelijaa. Osallistujien tehtävänä oli selvittää tuntemattomien englannin- ja ruotsinkielisten idiomien merkitys valitsemiaan keinoja käyttäen samalla ääneen ajatellen. Ääneen ajattelu ja tietokoneella tapahtuva toiminta tallennettiin ruutukaappausvideolla. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella sisällönanalyysillä. Aineistosta löydettiin yhteensä yhdeksän erilaista strategialuokkaa, sekä neljä erilaista virhetyyppiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että strategioista eniten käytettiin kaksikielistä sanakirjaa, arvausstrategiota, kuten kontekstista päättelyä sekä hakukoneen käyttöä (googlettamista). Lisäksi tuloksista ilmeni useita eroja englannin ja ruotsin välillä. Englanninkielisiä idiomeja selvitettiin useampia lyhyemmässä ajassa. Lisäksi lukiolaiset onnistuivat paremmin selvittämään englanninkielisten idiomien merkityksen, sekä olivat vähemmän taipuvaisia kirjaimellisiin käännöksiin, mutta erehtyivät yleistämään arvauksiaan kontekstista useammin. Myös strategioiden käytön määrässä sekä laadussa ilmeni huomattavia eroja. Nämä löydöt osoittavat, että idiomien merkitysten selvittäminen sekä niissä käytetyt strategiat vaihtelevat oppijasta ja kielestä riippuen. Tulosten perusteella olisi tärkeää, että vieraan kielen opetus antaisi oppilaille valmiuksia sanaston oppimisstrategioiden käyttöön sekä auttaisi ymmärtämään idiomien erityispiirteitä.fi
dc.format.extent157
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherVocabulary learning
dc.subject.otherVocabulary learning strategies
dc.subject.otherMultiword units
dc.subject.otherThink-aloud
dc.titleAt your Wit's End : Vocabulary Learning Strategies in Discovering the Meaning of English and Swedish Idioms
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206283656
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosanavarasto
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoidiomit
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysovocabulary (knowledge)
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoidioms
dc.subject.ysolanguage learning
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot