Vapaan käden vuorovaikutus virtuaalitodellisuudessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Nykyisellään on tarjolla virtuaalitodellisuuden ratkaisuja, jotka mahdollistavat ympäristön kanssa vuorovaikuttamisen ilman käsissä pidettäviä ohjaimia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ohjainten puute muuttaa vuorovaikuttamista virtuaalitodellisuudessa. Tutkimuksessa havaittiin, että menetelmien välillä on merkittävää osin tehtävästä riippuvaa vaihtelua. Datahansikkaiden havaittiin pärjäävän yleisesti kamerapohjaisia menetelmiä paremmin, mutta varsinkin esineiden kanssa vuorovaikuttaminen oli kamerapohjaisilla menetelmillä haastavaa. Suuressa osassa tehtäviä ohjaimet pärjäsivät kuitenkin menetelmien kanssa yhtä hyvin tai jopa paremmin.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikepahoinvoinnin vähentäminen virtuaalitodellisuudessa ohjelmointiratkaisujen tai käyttäjän toimien avulla
Kiviluoto, Joni (2021)Tässä tutkielmassa kartoitetaan erilaisia tapoja ehkäistä VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -oireita virtuaalitodellisuudessa, ja millaisissa sovelluksissa näitä tapoja voidaan hyödyntää. Tutkielmassa on käyty läpi ... -
Käyttäjän kohtaamat yksityisyysongelmat virtuaalitodellisuudessa
Maunu, Miikka (2018)Tässä tutkielmassa selvitetään, millaisia yksityisyysongelmia virtuaalitodellisuuteen liittyy. Virtuaalitodellisuus on merkittävä tulevaisuuden teknologia, jota sovelletaan tänä päivänä esimerkiksi viihteessä, koulutuksessa, ... -
Liikkuminen virtuaalitodellisuudessa
Kumpulainen, Vesa (2018)Kuluttajille suunnatut virtuaalitodellisuuslaitteet ovat tulleet markkinoille ja sen myötä virtuaalitodellisuussovellusten käytettävyys on hyvin ajankohtainen asia. Yksi tärkeä niiden käytettävyyden tekijä on liikkuminen, ... -
Vapaan sivistystyön opetushenkilöstön kelpoisuus, osaaminen ja työolot
Poikela, Esa; Granö, Mats; Keurulainen, Harri; Kuusipalo, Paula; Silvennoinen, Pentti; Jokinen, Jyrki; Knubb-Manninen, Gunnel; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2009) -
VR-teknologia jalkapalloharjoittelussa
Ciriaco, Eduard (2023)VR-teknologian käyttö on viime aikoina yleistynyt paljon, erityisesti peli- ja opetusalalla, mutta sen ammattimainen käyttö kiinnostaa myös urheilussa. Tässä tutkielmassa käydään läpi virtuaalitodellisuuden käyttörajoitteita ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.