Revolutiiviset brändiuudistukset suomalaisissa yrityksissä
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Organisaatiot ovat uudistaneet brändejään kasvavissa määrin 2000-luvun alusta alkaen ja brändiuudistukset ovat nouseva tutkimusalue myös akateemisessa kentässä. Aiempi tutkimus ei kuitenkaan tarjoa riittävän kokonaisvaltaista ymmärrystä brändiuudistusten toteuttamisesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda laajaan empiiriseen näyttöön perustuva, ammatinharjoittajien sovellettavissa oleva viitekehys revolutiivisen brändiuudistuksen toteuttamiseen. Tutkimuksen keskiössä on brändiuudistusprosessi sekä sen ajurit, vaiheet ja onnistumiseen vaikuttaneet tekijät. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmällä kahdeksasta suomalaisesta yrityksestä, jotka ovat toteuttaneet brändiuudistuksen ja sen yhteydessä nimenvaihdoksen vuoden 2015 jälkeen. Tulosten perusteella brändiuudistus alkaa kontekstin, ajureiden ja tavoitteiden määrittämisellä, jota seuraa varsinainen brändiuudistusprosessi. Sen osa-alueita ovat aloitus-, analyysi-, suunnittelu-, toteutus- ja jatkotyövaiheet sekä monivaiheiset alaprosessit, joihin kuuluvat sidosryhmäviestintä ja -yhteistyö, monitorointi ja arviointi sekä menestystekijöiden huomiointi. Tutkimuksessa kuvattiin vaiheiden sisältö sekä niissä käytettävät menetelmät. Lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin brändiuudistuksen ajureita ja tavoitteita, ihmisiin ja prosessiin liittyviä menestystekijöitä sekä brändiuudistusten lopputuloksia. Tutkimuksessa esitetty viitekehys tarjoaa yrityksille käytännöllisen ja kokonaisvaltaisen mallin revolutiivisen brändiuudistuksen toteuttamiseen, ja sillä on merkittäviä kontribuutioita akateemisella kentällä ja yritysmaailmassa.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25585]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Brändiorientaatio startup-yrityksissä
Pitkänen, Jaana (2016) -
Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
Sällilä, Karoliina (2021)Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi ... -
Sosiaalisen median vaikutukset kilpaurheilujoukkueen brändipääomaan : tutkimus suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigasta
Heinonen, Laura (2021)Digitaalisuuden ja teknologian kehityksen seurauksena sekä brändäys että markkinointi ovat murroksessa. Brändien strateginen johtaminen ja brändipääoman rakentaminen ovat kriittisiä tekijöitä liiketoiminnan menestyksen ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Yritysten tuotesijoittelu ja brändäys YouTubessa
Hietala, Waltteri (2019)Videopalvelu YouTuben käyttö on arkipäivää tänään lähestulkoon kaikille, ja videopalvelun suosion valtaisa kasvu on herättänyt yritykset huomioimaan YouTuben kasvavan merkityksen markkinointikanavana. Tässä kandidaatin-t ...