Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland and Sweden : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data
Harju-Luukkainen, H., Nissinen, K., & Vettenranta, J. (2022). Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland and Sweden : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data. In H. Harju-Luukkainen, J. Kangas, & S. Garvis (Eds.), Finnish Early Childhood Education and Care : A Multi-theoretical perspective on research and practice (pp. 181-192). Springer. Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus, 1. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95512-0_13
Julkaistu sarjassa
Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical FocusPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© The Editor(s) (if applicable) and The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2022
Family-related factors, like parent’s educational level, expectations and socio-economic variables have a significant impact on students’ educational outcomes. In this study our aim is to examine how parental attitudes and the socioeconomic status of student’s family are related to student’s early literacy and numeracy skills and, further, to student’s performance in mathematics and science in the TIMSS assessment. As data we use the latest TIMSS 2015 data collected from parents and students in Finland and Sweden and further as method we use path analysis. According to the results, all considered variables have a highly significant and positive direct effect on the 4th grade student performance. However, some differences between the countries emerged. The results of this study highlight the importance of high-quality early childhood environments on students later educational outcome.
Julkaisija
SpringerEmojulkaisun ISBN
978-3-030-95511-3Kuuluu julkaisuun
Finnish Early Childhood Education and Care : A Multi-theoretical perspective on research and practiceISSN Hae Julkaisufoorumista
2946-6091Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/146527779
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Family related variables effect on later educational outcome : a further geospatial analysis on TIMSS 2015 Finland
Harju-Luukkainen, H.; Vettenranta, J.; Wang, J.; Garvis, S. (Springer; International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA); Educational Testing Service (ETS), 2020)Family-related factors, like parent’s educational level, their values and expectations have a significant impact on child’s early skills and later educational outcomes. Further, parents provide their child, alongside with ... -
Sosioekonominen tausta, motivaatio ja minäpystyvyys luonnontieteiden osaamisen selittäjinä tytöillä ja pojilla
Pulkkinen, Jonna; Tolvanen, Asko; Rautopuro, Juhani (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018) -
Sosioekonomisen aseman yhteys 6–18-vuotiaiden ylipainoisten ja lihavien lasten elämäntapainterventioiden tehokkuuteen
Suortamo, Sannakaisa (2023)Lihavuus on kasvava maailmanlaajuinen ongelma, jonka perimmäisenä syynä ovat energiatasapainon häiriöt; energiaa saadaan enemmän kuin sitä kulutetaan. Negatiiviset muutokset energiatasapainoon liittyvissä tekijöissä johtuvat ... -
Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
Kukkola, Aliisa; Mäyry, Annukka (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin psykologinen joustavuus ja sosioekonominen asema ovat yhteydessä nuorten identiteetin kehitykseen heidän siirtyessään yläkoulusta toisen asteen opintoihin. Lisäksi ... -
Onko sosioekonomisissa terveyseroissa tapahtunut muutoksia 30 vuodessa? : syntymäkohorttivertailu 75- ja 80-vuotiaiden henkilöiden välillä.
Tiilikainen, Essi (2024)Terveyden parantuessa maailmanlaajuisesti ovat erot ihmisryhmien välillä lisääntyneet. Iäkkäiden ihmisten terveyseroja eri sosioekonomisten ryhmien välillä on tutkittu vähän. Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan mahdollisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.