Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorHaarala, Eva-Maria
dc.date.accessioned2022-06-20T10:32:38Z
dc.date.available2022-06-20T10:32:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81895
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia inkluusiosta ja moniammatillisuudesta. Tutkimuksessa tarkastellaan miten he kokevat inkluusion, sen edistämisen ja inkluusioon liittyvän moniammatillisuuden työssään. Näin saadaan tietoa, jota voidaan hyödyntää inkluusion kehittämisessä lasten ja moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta. Inkluusio varhaiskasvatuksessa merkitsee jokaisen lapsen tasa-arvoista oikeutta osallistua yhdenvertaiseen varhaiskasvatukseen. Tutkimus toteutettiin laadullisesti sähköisen kyselylomakkeen avulla lähettämällä lomake Facebookissa varhaiskasvatuksen opettajille ja varhaiskasvatuksen erityisopettajille. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia kysymyksiä ja vastaajista ei kerätty henkilötietoja. Vastaajia oli yhteensä 32, joista 18 toimi varhaiskasvatuksen opettajana ja 14 varhaiskasvatuksen erityisopetajana. Tutkimus nojaa fenomenologiaan, sillä se keskittyy juuri ihmisten kokemuksiin. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat haluavat toimia inkluusion mukaan, mutta kokevat tarvitsevansa lisäkoulutusta ja resursseja, jotta se voi toteutua. Vastaajilla oli selvästi halua toimia inkluusiota edistäen, mutta siihen ei koettu olevan aina mahdollisuutta, kiireen, resurssin puutteen tai tiedon puutteen vuoksi. Opettajat kokivat moniammatillisuuden rikkautena, jota toivoivat voivansa hyödyntää enemmän. Tutkimuksen tulokset olivat melko samassa linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Aikaisemmasta tutkimuksesta poiketen inkluusion määrittely oli tähän kyselyyn vastanneilla yhtenäistä.fi
dc.format.extent44
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othererityisvarhaiskasvatus
dc.titleMoniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206203504
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot