dc.contributor.advisor | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.author | Haarala, Eva-Maria | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T10:32:38Z | |
dc.date.available | 2022-06-20T10:32:38Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81895 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen
erityisopettajien kokemuksia inkluusiosta ja moniammatillisuudesta.
Tutkimuksessa tarkastellaan miten he kokevat inkluusion, sen edistämisen
ja inkluusioon liittyvän moniammatillisuuden työssään. Näin saadaan tietoa,
jota voidaan hyödyntää inkluusion kehittämisessä lasten ja moniammatillisen
yhteistyön näkökulmasta. Inkluusio varhaiskasvatuksessa merkitsee jokaisen
lapsen tasa-arvoista oikeutta osallistua yhdenvertaiseen varhaiskasvatukseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti sähköisen kyselylomakkeen avulla lähettämällä
lomake Facebookissa varhaiskasvatuksen opettajille ja varhaiskasvatuksen
erityisopettajille. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia kysymyksiä ja vastaajista
ei kerätty henkilötietoja. Vastaajia oli yhteensä 32, joista 18 toimi varhaiskasvatuksen
opettajana ja 14 varhaiskasvatuksen erityisopetajana. Tutkimus nojaa
fenomenologiaan, sillä se keskittyy juuri ihmisten kokemuksiin. Tulokset analysoitiin
sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat haluavat
toimia inkluusion mukaan, mutta kokevat tarvitsevansa lisäkoulutusta ja resursseja,
jotta se voi toteutua. Vastaajilla oli selvästi halua toimia inkluusiota edistäen,
mutta siihen ei koettu olevan aina mahdollisuutta, kiireen, resurssin puutteen tai
tiedon puutteen vuoksi. Opettajat kokivat moniammatillisuuden rikkautena, jota
toivoivat voivansa hyödyntää enemmän. Tutkimuksen tulokset olivat melko samassa
linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Aikaisemmasta tutkimuksesta
poiketen inkluusion määrittely oli tähän kyselyyn vastanneilla yhtenäistä. | fi |
dc.format.extent | 44 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | erityisvarhaiskasvatus | |
dc.title | Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206203504 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |