Show simple item record

dc.contributor.advisorTunkkari, Mari
dc.contributor.advisorKiuru, Noona
dc.contributor.authorPitkänen, Tiia
dc.contributor.authorVehmaan-Kreula, Pinja
dc.date.accessioned2022-06-15T07:53:06Z
dc.date.available2022-06-15T07:53:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81723
dc.description.abstractIdentiteetin muodostaminen tulee nuoruudessa aikaisempaa tärkeämmäksi ja nuoruudessa yleistyvä psyykkinen oireilu voi vaikuttaa nuorten identiteetin kehitykseen negatiivisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko nuorten kokemalla masennusoireilulla yhteyttä identiteetin kehityksen eri ulottuvuuksiin (sitoutuminen, etsintä, uudelleenharkinta, samaistuminen, murehtiva etsintä). Tutkimus toteutettiin osana TIKAPUU 2 – Yläkoulusta toisen asteen opintoihin - tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui identiteettiä ja masennusoireilua koskeviin kyselyihin yhdeksännellä luokalla vastanneista nuorista (N = 877). Nuoret vastasivat identiteettiä koskevaan kyselyyn viidellä eri mittapisteellä yhdeksännen luokan ja toisen asteen kolmannen luokan välillä. Identiteetin ulottuvuuksissa tapahtuvia muutoksia tutkittiin Dimensions of Identity Development Scale (DIDS) –mittarilla. Vastaavasti masennusoireilua mitattiin yhdellä mittapisteellä yhdeksännen luokan syksyllä Depression Scale (DEPS) –mittaria hyödyntäen. Tulokset osoittivat, että kaikissa identiteetin ulottuvuuksissa tapahtui tilastollisesti merkitsevää muutosta yhdeksännen luokan ja toisen asteen kolmannen luokan aikavälillä. Tulokset osoittivat lisäksi, että 29,1 % nuorista raportoivat kokevansa masennusoireilua ja masennusoireilun havaittiin olevan yhteydessä identiteetin ulottuvuuksista etenkin etsinnän ja samaistumisen kehitykseen. Masennusoireilevilla nuorilla identiteetin etsinnässä tapahtui kasvua toiselle asteelle siirryttäessä, kun taas toisen asteen ensimmäisen luokan kevään jälkeen identiteetin etsinnässä ei tapahtunut muutoksia. Ei-masennusoireilevilla nuorilla puolestaan identiteetin etsintä pysyi toiselle asteelle siirryttäessä suhteellisen muuttumattomana, kun taas toisen asteen ensimmäisen luokan kevään ja kolmannen luokan syksyn välillä tapahtui kasvua. Identiteetin etsintä oli masennusoireilevilla matalampaa, kuin ei-masennusoireilevilla lukuun ottamatta toisen asteen ensimmäisen luokan kevättä, jolloin eroja masennusoireiluryhmien välillä ei ollut. Identiteettiin samaistumisen osalta muutoksia tapahtui yhdeksännen luokan aikana vain masennusoireilevien ryhmässä, jossa samaistumisen taso kasvoi. Ei-masennusoireilevilla samaistuminen kääntyi laskuun toiselle asteelle siirryttäessä, kun taas masennusoireilevilla samaistuminen pysyi keskimäärin samalla tasolla. Identiteettiin samaistuminen oli matalampaa masennusoireilevilla verrattuna ei- masennusoireileviin nuoriin. Lisäksi masennusoireilevilla nuorilla havaittiin keskimäärin ei- masennusoireilevia nuoria enemmän murehtivaa etsintää, kun taas ei-masennusoireilevilla havaittiin masennusoireilevia nuoria enemmän identiteettiin sitoutumista. Tutkimus osoitti, että masennusoireilu voi vaikuttaa nuorten identiteetin kehitykseen kriittisen koulusiirtymän aikana.fi
dc.format.extent38
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermasennusoireilu
dc.subject.otheridentiteetin kehitys
dc.titleMasennusoireilun yhteydet identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206153333
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysomasennus
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysonuoruus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.subject.ysosiirtymävaihe
dc.subject.ysokehitys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record