Vertaissuhteiden ongelmien kehittyminen, masennusoireilu ja koulutuksen keskeytymisen riski
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten kokemien vertaissuhteiden ongelmien
kehittymistä 6. luokalta 9. luokalle, vertaissuhteiden ongelmien kehittymisen yhteyttä masennusoireiluun toisen asteen opintojen alussa sekä masennusoireilun
yhteyttä toisen asteen opintojen keskeytymisen riskiin. Tutkimuksen tavoitteena
oli lisätä ymmärrystä vertaissuhteiden ongelmien kehittymisestä sekä ilmiöiden
välisistä yhteyksistä, jotta voitaisiin tukea nuorten hyvinvointia ja ehkäistä koulutuksen keskeytymistä. Aineisto kerättiin osana Alkuportaat- sekä Koulupolku:
Alkuportailta jatko-opintoihin -hankkeita aikavälillä 2012–2019 ja se koostui 751–
1462 tutkittavasta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena käyttäen analyysimenetelminä toistomittausten varianssianalyysia sekä ristiintaulukointia.
Vertaissuhteiden ongelmat kehittyivät molemmilla sukupuolilla samansuuntaisesti kasvaen vähän tarkastellulla aikavälillä. Merkittävää masennusoireilua toisen asteen alussa kokevilla tytöillä vertaissuhteiden ongelmat saivat
korkeampia arvoja ja pojilla vertaissuhteiden ongelmat kasvoivat eniten tarkastellulla aikavälillä verrattuna kohtalaisesti, lievästi tai ei lainkaan masennusoireileviin. Masennusoireilu toisen asteen opintojen alussa ennusti kasvanutta koulutuksen keskeytymisen riskiä tytöillä, mutta ei pojilla.
Tämän tutkimuksen perusteella nuoren kaveritaitojen tukeminen voi olla
psyykkisen hyvinvoinnin kannalta erityisen hyödyllistä niille nuorille, joilla ongelmat vertaissuhteissa ovat voimakkaita tai kasvavia. Nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukemisessa on myös huomioitava, että tytöillä masennusoireilu voi
heijastua myös koulutuksen keskeytymisen riskiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten ja äitien masennusoireilun yhteys toisen asteen koulutuksen saavuttamiseen
Rissanen, Anni; Horila, Sini (2022)Tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten masennusoireilun sekä äitien aikaisemman masennusoireilun (nuoren ollessa perusopetuksen 9. vuosiluokalla) vaikutuksia nuorten toisen asteen koulutuksen saavuttamiseen. Tämä pro gradu ... -
Masennusoireilun yhteydet identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
Pitkänen, Tiia; Vehmaan-Kreula, Pinja (2022)Identiteetin muodostaminen tulee nuoruudessa aikaisempaa tärkeämmäksi ja nuoruudessa yleistyvä psyykkinen oireilu voi vaikuttaa nuorten identiteetin kehitykseen negatiivisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Toisen asteen opiskelijoiden masennusoireilu ennen koronapandemiaa ja sen aikana
Isopahkala, Veera; Lukka, Senja (2023)Tässä pitkittäistutkimuksessa tarkasteltiin kohorttiasetelmalla toisen asteen opiskelijoiden masennusoireilua ennen koronapandemiaa sekä pandemia-aikana osana laajempaa EduRescue-hanketta. Lisäksi tutkittiin ongelmakäyttäytymisen, ... -
Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa
Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ... -
Akateemisen kimmoisuuden, vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteydet toisen asteen koulupudokkuusriskiin
Mäkelä, Eeva; Niittyharju, Suvi (2022)Tässä tutkimuksessa tavoitteenamme oli tarkastella akateemisen kimmoisuuden sekä vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteyksiä toisen asteen opiskelijoiden koulupudokkuusriskiin. Akateemisella kimmoisuudella on aiemmin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.