Ase- vai puolustusteollisuus? : puolustusteollisuuden vastuullisuuden rakentuminen mediatekstien diskursseissa : Case: Patria Land Oy
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten puolustusteollisuuden vastuullisuus rakentuu diskursiivisesti mediateksteissä ja millaisia diskursiivisia legitimaatiostrategioita käytetään puolustusteollisuuden vastuullisuuden legitimoimiseen tai delegitimoimiseen mediateksteissä. Tavoitteena on ymmärtää, millaisia diskursseja vastuullisuuden diskursseihin liittyy ja niiden diskurssi-järjestyksiä. Lisäksi tutkielman tavoitteena on tuottaa liiketoiminnallisia implikaatioita toimeksiantajaorganisaatio Patria Land Oy:n viestinnän kehittämiseksi.
Tutkimusaineisto koostuu viiden eri lehden mediateksteistä vuosilta 2016–2022, jotka käsittelevät Patrian Oyj:n tai Patria Land Oy:n liiketoimintaa. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysintulkintateoreettisessa tulkintakehyksessä, jossa tutkimusmenetelmänä ja prosessin tarkasteluun käytettiin Vaaran ym. (2006) organisatoriseen kontekstiin soveltuvaa diskursiivista legitimaatiostrategioiden menetelmää. Aineiston tulkitsemisen resursseina käytetään kriittisen diskurssianalyysin ja yrityksen yhteiskuntavastuullisuuden teorioita sekä legitimiteetin käsitettä.
Puolustusteollisuuden vastuullisuudesta on tunnistettavissa neljä diskurssia: puolustusteollisuuden yhteiskunnallinen asema, aseviennin vastuullisuus, vastuullinen liiketoiminta ja vastuullinen johtaminen. Näihin diskursseihin vaikuttavia ideologisia diskursseja ovat uusliberalistinen, nationalistinen, humanistinen ja viihteellinen diskurssi. Diskursiivisia legitimaatiostrategioita: arvovaltaistaminen, rationalisointi, moraalillistaminen ja tarinallistaminen, käytettiin legitimoimaan tai delegitimoimaan puolustusteollisuuden vastuullisuuden legitimiteettiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Yhdessä kohti nollapäästöjä" : multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä
Lappalainen, Roni (2022)Tutkielmassa tarkastellaan yritysten vastuullista markkinointiviestintää multimodaalisen kriittisen diskurssinanalyysin avulla. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä vallitsevaan sosiaaliseen paradigmaan liittyviä ... -
#WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
Haapaniemi, Lydia (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa vastuullisuusviestinnästä, auttaa ymmärtämään millaisilla diskursseilla yritysvastuuta tuotetaan sosiaalisessa mediassa sekä millä tavoin nämä diskurssit representoivat ... -
Vastuullisuusviestintä vastuullisuuden rakentajana : laadullinen sisällönanalyysi Sisäministeriön hallinnonalan vuoden 2021 vastuullisuusraporteista
Sottinen, Pauliina (2024)Vastuullisuudesta viestiminen ja siihen liittyvät ohjeistukset ovat lisääntyneet viime vuosina. Vastuullinen toiminta ja siitä viestiminen tunnistetaan kaikkia koskettavana asiana, mutta tutkimuskirjallisuutta vastuullis ... -
Työntekijät vastuullisuuden sidosryhmänä : monimerkityksellisyys ja vastuullisuusviestinnän haasteet
Onkila, Tiina; Mäkelä, Marileena; Sarna, Bhavesh (ProCom ry, 2021) -
Kuunteleminen vastuullisuuden ja luottamuksen rakentajana : esimerkkinä journalismin yhteiskuntavastuu
Hautakangas, Mikko; Gerlander, Maija (ProCom ry, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.