Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSiltaoja, Marjo
dc.contributor.authorRantanen, Veera
dc.date.accessioned2022-06-14T07:27:19Z
dc.date.available2022-06-14T07:27:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81692
dc.description.abstractTutkielman tavoitteena on selvittää, miten puolustusteollisuuden vastuullisuus rakentuu diskursiivisesti mediateksteissä ja millaisia diskursiivisia legitimaatiostrategioita käytetään puolustusteollisuuden vastuullisuuden legitimoimiseen tai delegitimoimiseen mediateksteissä. Tavoitteena on ymmärtää, millaisia diskursseja vastuullisuuden diskursseihin liittyy ja niiden diskurssi-järjestyksiä. Lisäksi tutkielman tavoitteena on tuottaa liiketoiminnallisia implikaatioita toimeksiantajaorganisaatio Patria Land Oy:n viestinnän kehittämiseksi. Tutkimusaineisto koostuu viiden eri lehden mediateksteistä vuosilta 2016–2022, jotka käsittelevät Patrian Oyj:n tai Patria Land Oy:n liiketoimintaa. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysintulkintateoreettisessa tulkintakehyksessä, jossa tutkimusmenetelmänä ja prosessin tarkasteluun käytettiin Vaaran ym. (2006) organisatoriseen kontekstiin soveltuvaa diskursiivista legitimaatiostrategioiden menetelmää. Aineiston tulkitsemisen resursseina käytetään kriittisen diskurssianalyysin ja yrityksen yhteiskuntavastuullisuuden teorioita sekä legitimiteetin käsitettä. Puolustusteollisuuden vastuullisuudesta on tunnistettavissa neljä diskurssia: puolustusteollisuuden yhteiskunnallinen asema, aseviennin vastuullisuus, vastuullinen liiketoiminta ja vastuullinen johtaminen. Näihin diskursseihin vaikuttavia ideologisia diskursseja ovat uusliberalistinen, nationalistinen, humanistinen ja viihteellinen diskurssi. Diskursiivisia legitimaatiostrategioita: arvovaltaistaminen, rationalisointi, moraalillistaminen ja tarinallistaminen, käytettiin legitimoimaan tai delegitimoimaan puolustusteollisuuden vastuullisuuden legitimiteettiä.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherdiskursiiviset legitimaatiostrategiat
dc.subject.otheryritysvastuullisuus
dc.subject.otherpuolustusteollisuus
dc.subject.otherkriittinen diskurssianalyysi
dc.titleAse- vai puolustusteollisuus? : puolustusteollisuuden vastuullisuuden rakentuminen mediatekstien diskursseissa : Case: Patria Land Oy
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206143301
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysoyhteiskuntavastuu
dc.subject.ysovastuullisuus
dc.subject.ysopuolustustarviketeollisuus
dc.subject.ysosotateollisuus
dc.subject.ysoaseteollisuus
dc.subject.ysomedia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot