Ase- vai puolustusteollisuus? : puolustusteollisuuden vastuullisuuden rakentuminen mediatekstien diskursseissa : Case: Patria Land Oy
Abstract
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten puolustusteollisuuden vastuullisuus rakentuu diskursiivisesti mediateksteissä ja millaisia diskursiivisia legitimaatiostrategioita käytetään puolustusteollisuuden vastuullisuuden legitimoimiseen tai delegitimoimiseen mediateksteissä. Tavoitteena on ymmärtää, millaisia diskursseja vastuullisuuden diskursseihin liittyy ja niiden diskurssi-järjestyksiä. Lisäksi tutkielman tavoitteena on tuottaa liiketoiminnallisia implikaatioita toimeksiantajaorganisaatio Patria Land Oy:n viestinnän kehittämiseksi.
Tutkimusaineisto koostuu viiden eri lehden mediateksteistä vuosilta 2016–2022, jotka käsittelevät Patrian Oyj:n tai Patria Land Oy:n liiketoimintaa. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysintulkintateoreettisessa tulkintakehyksessä, jossa tutkimusmenetelmänä ja prosessin tarkasteluun käytettiin Vaaran ym. (2006) organisatoriseen kontekstiin soveltuvaa diskursiivista legitimaatiostrategioiden menetelmää. Aineiston tulkitsemisen resursseina käytetään kriittisen diskurssianalyysin ja yrityksen yhteiskuntavastuullisuuden teorioita sekä legitimiteetin käsitettä.
Puolustusteollisuuden vastuullisuudesta on tunnistettavissa neljä diskurssia: puolustusteollisuuden yhteiskunnallinen asema, aseviennin vastuullisuus, vastuullinen liiketoiminta ja vastuullinen johtaminen. Näihin diskursseihin vaikuttavia ideologisia diskursseja ovat uusliberalistinen, nationalistinen, humanistinen ja viihteellinen diskurssi. Diskursiivisia legitimaatiostrategioita: arvovaltaistaminen, rationalisointi, moraalillistaminen ja tarinallistaminen, käytettiin legitimoimaan tai delegitimoimaan puolustusteollisuuden vastuullisuuden legitimiteettiä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206143301Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish