Show simple item record

dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorSaarnijoki, Salla
dc.date.accessioned2022-06-10T09:11:31Z
dc.date.available2022-06-10T09:11:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81619
dc.description.abstractSadut ovat alun perin suullisia, moraalisia opetuksia tarjoavia tarinoita, joita nykyään esiintyy monessa muussakin muodossa populaarikulttuurissa ja mediassa. Niille on tyypillistä varsinkin hyvän ja pahan selkeä vastakkainasettelu, mutta tämän päivän uudet versioinnit tutuista saduista esittävät ilmiön monesti hyvin kompleksisena. Tässä tutkielmassa aiheena on hyvän ja pahan multimodaaliset representaatiot sadun Kaunotar ja hirviö adaptaatioissa. Tavoitteena oli tarkastella ja verrata kahta teosta tämän sadun pohjalta ja selvittää, onko niiden välillä eroja tavassa, jolla hyvä ja paha esitetään keskeisten hahmojen puheen ja tekojen kautta. Tämä voi kertoa myös kyseisten representaatioiden valta-asetelmasta sekä niiden taustalla olevista käsityksistä myös laajemmin tosielämässä. Pääasiallisena aineistona ja analyysin kohteena oli tv-sarja Olipa kerran (2011-2018). Koska sarja yhdistelee monia eri satuja, sitä analysoitiin keskittyen kyseiseen satuun ja sen hahmoihin. Disneyn alkuperäistä animaatioelokuvaa Kaunotar ja hirviö (1991) käytettiin vertailukohtana representaatioita koskevien muutosten käsittelemiseksi. Multimodaalisen analyysin lisäksi menetelmänä on hyödynnetty kriittistä diskurssianalyysia hyvän ja pahan välisten valtasuhteiden ja niitä koskevien käsitysten selvittämiseksi. Analyysissa löytyi viisi representaatiokategoriaa sekä hyvästä että pahasta, jotka suurelta osin ovat toistensa vastakohtia. Analyysi osoitti niin äänensävyn ja sanojen kuin ilmeiden ja toiminnan keskeisyyden vaihtelevasti eri kategorioissa. Lisäksi muodostui hyvän ja pahan kompleksisena ja suhteellisena esittävä kategoria, joka tuo esiin suurimman eron sarjan ja elokuvan välillä. Tutkimuksessa selvisi, että siinä missä elokuva esittää hyvän ja pahan melko selkeärajaisina ja tiettyihin hahmoihin liittyvinä, sarjassa ne kuvataan sekä hahmojen sisällä että välillä vaihtelevina ominaisuuksina. Kuten aiemminkin on havaittu, kulttuurituotteissa ei ole enää niin tarkkarajaista, kuka tai mikä voidaan nähdä selvästi hyvänä tai pahana. Tämä toi esiin myös hyvän ja pahan välisen valta-asetelman erityisyyden ja sen vaikutukset myös todellisuudessa.fi
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherBeauty and the Beast
dc.subject.otherpower
dc.titleEverything is relative : representations of good and evil in Beauty and the Beast adaptations
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206103227
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysopaha
dc.subject.ysohyvä
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysosadut
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysothe evil
dc.subject.ysogood
dc.subject.ysodiscourse
dc.subject.ysorepresentation (mental objects)
dc.subject.ysofairy tales
dc.subject.ysomultimodality
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record