“she’s already had everything she needs within herself” : representations of Women’s Empowerment in Rupi Kaur’s The Sun and Her Flowers
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena on osoittaa kielellisiä keinoja, joilla naisten voimaantuminen sanoitetaan intialaistaustaisen kanadalaisrunoilijattaren Rupi Kaurin The Sun and Her Flowers – runokokoelmassa (2017). Naisten voimaantumista ilmaisevat kielelliset keinot osoitettiin soveltamalla kriittistä diskurssiana-lyysiä ja Norman Faircloughn (2001) viitekehystä. Analyysiin valikoituneet viisi runoa edustivat hypoteesia feminismin ja voimaantumisen ilmenemisestä teoksessa esimerkillisesti ja ne olivat pituudeltaan ja sisällöl-tään sopivia tutkimuksen kohteeksi. Runot ovat 2017 julkaistun best seller – runokokoelman viimeisestä kappaleesta, ”blooming”, ja niiden nimet ovat legacy, human, what is the greatest lesson a woman should learn, medicine ja progress.
Taustakirjallisuusosiossa paneuduttiin feminismin historiaan, nykyhetkeen ja sen ilmenemiseen kirjallisuu-dessa, josta pohjautuen Kaurin runoutta tulkittiin. Viitekehyksenä kriittisessä diskurssianalyysissä käytettiin Fairclough’n kolmitasoista mallia, joka koostui tekstin kuvailemisesta (description of text), tekstin ja vuoro-vaikutuksen suhteen tulkitsemisesta (interpretation between text and interaction) ja vuorovaikutuksen sekä sosiaalisen kontekstin suhteen selittämisestä (explanation of the relationship between interaction and social context). Analyysin pääsääntöinen fokus oli tekstin kuvailemisen tasossa, josta voitiin erotella kolme erilaista arvoa; kokemusperäinen, relationaalinen ja ekspressiivinen. Arvoja analysoitiin runojen sanastollisissa ja kie-liopillisissa keinoissa, kuten sanavalinnoissa, verbien toimijuudessa, metaforissa, modaliteeteissä, sekä per-soonapronomineissa ja niiden ympärille rakennetuissa fraaseissa.
Analyysi osoitti, että naisten voimaantuminen on esillä Kaurin runoissa niin kokemuksellisen, relationaalisen sekä ekspressiivisen arvon myötä. Kielellisiä keinoja, joilla kyseiset arvot ilmenivät runoissa, olivat mm. feminiiniset persoonapronominit ja niiden ympärille rakennetut fraasit, naisten voimaantumista ilmaisevat metaforat, sekä sanavalinnat, jotka ovat erityisesti naislukijalle tunteisiin vetoavia ja samaistuttavia.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4034]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“I blushed at my own boldness” : representation of the female protagonist in a romantic context in a young adult fantasy novel A Court of Thorns and Roses
Ahonen, Leeni (2019)Nuorten aikuisten kirjallisuus, usein young adult -kirjallisuus, on suosittua myös aikuisten parissa, mutta ennen kaikkea sen tulisi tarjota nuorille mahdollisuuksia samaistua. Nuortenkirjojen romanssit kertovat nuorille ... -
Fat female representation in the reality tv show "Dance Your Ass Off"
Räisänen, Suvi (2021)Tämä tutkielma käsittelee lihavien naisten representaatioita. Tutkimuskysymykseni on millaisia representaatioita lihavat naiskilpailijat rakentavat itselleen tosi tv-sarjassa Dance Your Ass Off. Tutkimusmenetelmänä on ... -
"Be the best version of yourself!" : representations of women, femininity and exercise in Glamour and Brigitte
Partanen, Sanna (2018)Naistenlehtien täydellisyyttä hipovat feminiinisyyden representaatiot ja niiden mahdolliset vaikutukset naisten itsekäsitykseen ovat olleet tutkimuksen kohteena jo muutamia vuosikymmeniä. Yleisimmin tutkimuksen kohteena ... -
Representation of teenage girls in Seventeen
Kaipainen, Roosa (2019)Vaikka sosiaalisen median usein ajatellaan hallitsevan nuorten elämää, myös niin sanottua perinteistä mediaa edustavat nuortenlehdet ovat edelleen suosittuja etenkin nuorten naisten keskuudessa. Aikakauslehti ei ole ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...