Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKarjaluoto, Heikki
dc.contributor.authorKontinen, Essi
dc.date.accessioned2022-06-09T07:35:30Z
dc.date.available2022-06-09T07:35:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81580
dc.description.abstractVaikuttajamarkkinoinnin rooli on kasvanut viime vuosina huomattavasti ja kuluttajat seuraavat erilaisia vaikuttajia sosiaalisen median kanavissa. Vaikuttajien uskottavuus on kuitenkin tärkeässä roolissa, kun tarkastellaan heidän merkitystään kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Lisäksi kuluttajat muodostavat erilaisia sosiaalisia suhteita seuraamiensa vaikuttajien kanssa ja vaikuttajilla on valtaa vaikuttaa seuraajiensa mielipiteisiin sekä ostokäyttäytymiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä tekijöistä sosiaalisen median vaikuttajien uskottavuus muodostuu Instagramissa. Lisäksi tarkoituksena oli saada selville, miten vaikuttajien uskottavuus ja heidän kanssaan muodostetut suhteet sosiaalisessa mediassa liittyvät kuluttajien ostoaikomukseen suositellusta tuotteesta. Tutkimus keskittyi pohjoismaalaisiin muoti- ja kauneusvaikuttajiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimukseen osallistui kymmenen naishenkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimuksien kanssa siitä, että vaikuttajan uskottavuus muodostuu luotettavuudesta, asiantuntijuudesta, fyysisestä viehättävyydestä ja samankaltaisuudesta. Uskottavuutta lisää se, että vaikuttajat luovat sisältöä myös omasta elämästään kaupallisen sisällön lisäksi. Tulosten mukaan vaikuttajan ja mainostetun tuotteen yhteensopivuuden nähtiin lisäävän vaikuttajan uskottavuutta. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vaikuttajien luomilla suosituksilla on merkitystä kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Lisäksi vaikuttajien uskottavuudella sekä heidän kanssaan muodostetuilla suhteilla sosiaalisessa mediassa on merkitystä ostoaikomukseen suositellusta tuotteesta. Mitä uskottavampana vaikuttaja nähdään ja mitä vahvempi suhde häneen on muodostettu, sitä suurempi rooli hänen antamallaan suosittelulla on kuluttajan ostoaikomukseen.fi
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersosiaalisen median vaikuttajat
dc.subject.otherparasosiaaliset suhteet
dc.titleInstagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206093193
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysouskottavuus
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysovaikuttajamarkkinointi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright