dc.contributor.advisor | Valleala, Ulla Maija | |
dc.contributor.author | Kaltiala, Iiris | |
dc.date.accessioned | 2022-06-09T07:27:29Z | |
dc.date.available | 2022-06-09T07:27:29Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81578 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluopettajien näkemyksiä ja
kokemuksia kasvatuskumppanuudesta sekä koulun kasvatustavoitteista.
Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään mitkä asiat vaikuttavat
kasvatuskumppanuuteen, ja millaisia asioita alakouluopettajat tuovat esiin
koulun kasvatustavoitteista. Tutkimuksen aiheet ovat ajankohtaiset, sillä
opettajan työssä tapahtunut kasvatuksellinen muutos saattaa vaikuttaa siihen,
mitä opettajat ajattelevat kasvatuskumppanuudesta sekä koulun
kasvatustavoitteista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti käyttämällä puolistrukturoitua
teemahaastattelua. Tutkimuksen näyte koostui seitsemästä alakoululla
työskentelevästä opettajasta ja heiltä kerätty aineisto analysoitiin
sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan opettajat suhtautuvat kasvatuskumppanuuteen liittyviin
asioihin pääosin positiivisesti sekä ovat kiinnostuneita toteuttamaan kodin ja
koulun välistä kasvatuskumppanuutta, vaikkakin siihen välillä liittyy haasteita.
Koulun kasvatustavoitteisiin liittyvien tulosten mukaan opettajat painottavat
selvästi sosiaalisia taitoja muiden kasvatustavoitteiden yli.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajien mielestä
kodin ja koulun välinen kasvatuskumppanuus pääsääntöisesti toimii ja he ovat
aidosti kiinnostuneet opettajan työhön liittyvästä kasvatustehtävästä. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kasvatuskumppanuus | |
dc.subject.other | huoltajien osallisuus | |
dc.title | Kasvatustyötä opettajan silmin : opettajien näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta sekä koulun kasvatustavoitteista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206093191 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | kasvatusyhteistyö | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | kasvatustavoitteet | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | koti | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |