Kasvatustyötä opettajan silmin : opettajien näkemyksiä kasvatuskumppanuudesta sekä koulun kasvatustavoitteista
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluopettajien näkemyksiä ja
kokemuksia kasvatuskumppanuudesta sekä koulun kasvatustavoitteista.
Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään mitkä asiat vaikuttavat
kasvatuskumppanuuteen, ja millaisia asioita alakouluopettajat tuovat esiin
koulun kasvatustavoitteista. Tutkimuksen aiheet ovat ajankohtaiset, sillä
opettajan työssä tapahtunut kasvatuksellinen muutos saattaa vaikuttaa siihen,
mitä opettajat ajattelevat kasvatuskumppanuudesta sekä koulun
kasvatustavoitteista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti käyttämällä puolistrukturoitua
teemahaastattelua. Tutkimuksen näyte koostui seitsemästä alakoululla
työskentelevästä opettajasta ja heiltä kerätty aineisto analysoitiin
sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan opettajat suhtautuvat kasvatuskumppanuuteen liittyviin
asioihin pääosin positiivisesti sekä ovat kiinnostuneita toteuttamaan kodin ja
koulun välistä kasvatuskumppanuutta, vaikkakin siihen välillä liittyy haasteita.
Koulun kasvatustavoitteisiin liittyvien tulosten mukaan opettajat painottavat
selvästi sosiaalisia taitoja muiden kasvatustavoitteiden yli.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajien mielestä
kodin ja koulun välinen kasvatuskumppanuus pääsääntöisesti toimii ja he ovat
aidosti kiinnostuneet opettajan työhön liittyvästä kasvatustehtävästä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien kokemuksia yhteistyöstä arviointikeskusteluissa
Hassinen, Eveliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on yhteistyöstä koulun kanssa arviointikeskusteluissa. Tutkimuksessa halutaan selvittää, mitä sisältöjä keskusteluissa on ja millaisina ... -
Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
Nyman, Jemina; Toivonen, Ida-Sofia (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, ... -
Kasvatusyhteistyö ja huoltajien osallisuus kuntakohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Turunen, Mari (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kerrotaan huoltajien kanssa tehtävästä kasvatusyhteistyöstä ja huoltajien osallisuuden mahdollisuuksista. Mitä erilaisia yhteistyön muotoja ... -
Huoltajien kokemuksia osallisuudesta kodin ja koulun välisessä yhteistyössä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
Kallioinen, Säde; Läspä, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi huoltajat kokevat osallisuuden kodin ja koulun välisessä yhteistyössä peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja millainen kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ... -
Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
Räsänen, Sara (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena on antaa tuoretta tietoa erityisluokanopettajien ajatuksista ja kokemuksista koskien kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa selvitetään kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.