"Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
Työrauhan ylläpitäminen on osa jokaisen opettajan työskentelyä. Se voi käsitteenä näyttäytyä erilaiselta riippuen siitä, kuka sitä tarkastelee ja minkälaisessa yhteydessä siitä puhutaan. Työrauha on moniulotteinen ja varsin laaja ilmiö. Samoin keinot sen ylläpitämiseen voivat vaihdella opettajasta riippuen. Musiikintunneilla työrauha voi näyttäytyä vielä erilaisemmalta oppiaineen luonteen vuoksi. Ääni, erilaiset työskentelytavat ja yhdessä toisten kanssa työskentely luovat työrauhalle ja sen ylläpitämiselle monipuolisen ympäristön.
Tässä maisterintutkielmassa tutkin musiikin aineenopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen.
Keskiössä ovat opettajien henkilökohtaiset keinot ja ajatukset koskien työrauhan ylläpitämistä yläkoulun kaikille oppilaille pakollisen musiikin oppiaineen tunneilla. Tutkielmassa halutaan myös selvittää, miten musiikinopettajat työrauhan käsitteen ymmärtävät. Työrauhan käsitteen sekä sen ylläpitämiseen liittyvien keinojen ohessa tarkastellaan myös mihin keinoja tarvitaan eli minkälaisia työrauhaongelmia musiikinopettajat kohtaavat. Tutkielman aineisto koostuu neljän musiikin aineenopettajan haastatteluista, jotka on toteutettu helmi-maaliskuussa 2022.
Tutkimustulosten mukaan työrauha näyttäytyy musiikinopettajien mielestä tilana, jossa oppiminen on mahdollista. Myös opettajilleen itselleen työrauhan tarkoitti sitä, että on rauha opettaa ilman ylimääräistä hälyä. Toisaalta esiin nousi myös musiikin oppiaineen luonne, johon tietynlainen melu liittyy aina. Musiikinopettajat totesivat toiminnallisuuden olevan yksi työrauhan ylläpitämisen keinoista. Sen ohella keinoina nähtiin opettajan oma auktoriteetti sekä persoonallisuus, opettajajohtoinen työskentely sekä yksilöllinen ohjaus. Myös opettajien omat säännöt ja rutiinit oppituntien yhteydessä nähtiin keinoina ylläpitää työrauhaa. Samoin opettajat nostivat esiin myös luokkatilan ja sieltä löytyvien välineiden, kuten soittimien merkityksen työrauhan ylläpitämisen yhteydessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Meluisa musiikinluokka
Heikkilä, Veera (2021)Tutkielmassani tarkastelen musiikin luokan työrauhaa aiempaan tutkimukseen perustaen keskeisimpinä näkökulmina melu, sekä opettajan rooli työrauhan ylläpidossa. Musiikinluokassa, jossa ääntä lähtee soittimista ja oppilaista, ... -
Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
Voutilainen, Anna (2021)Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ... -
Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
Tykkyläinen, Linda (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikinopettajien työhyvinvoinnin kokemusta psykologisen pääoman käsitteen näkökulmasta. Psykologinen pääoma koostuu sinnikkyydestä, itseluottamuksesta, tulevaisuususkosta ... -
Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan
Nukari, Heini (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan ... -
Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
Lehtinen, Pauliina; Jokinen, Noora (2020)Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin ...