Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikinopettajien työhyvinvoinnin kokemusta psykologisen pääoman käsitteen näkökulmasta. Psykologinen pääoma koostuu sinnikkyydestä, itseluottamuksesta, tulevaisuususkosta ja realistisesta optimismista. Tutkimuksessa selvitettiin, miten musiikinopettajat kuvaavat omaa psykologista pääomaansa, mitkä siinä koetaan vahvuuksiksi ja mitä ominaisuuksia heidän mukaansa tulisi vahvistaa. Lisäksi selvitin psykologisen pääoman vaikutusta heidän työhyvinvointikokemukseensa.
Toteutin tutkimuksen narratiivisena tutkimuksena ja keräsin aineiston sähköisen kirjoitustehtävän avulla. Rakensin kirjoitustehtävän psykologisen pääoman teoreettisen mallin ja lisäkysymysten pohjalta. Aineisto koostui kymmenen musiikinopettajan kirjoitelmasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että musiikinopettajat tunnistavat psykologisen pääoman ja sen osatekijät työhyvinvointiin vaikuttavana tekijänä ja näitä arvioitiin vahvuuksien ja heikkouksien näkökulmasta. Opettajat voivat työssään pääosin hyvin, eikä uupumusasteista väsymystä ilmennyt kuin yhdellä vastaajista. Musiikinopettajien työhyvinvointi selittyi osaksi vahvalla psykologisella pääomalla, kuten hyvällä itseluottamuksella ja tulevaisuususkolla. Psykologisen pääoman lisäksi myös sosiaalisen ja rakenteellisen pää- oman koettiin vaikuttavan työhyvinvointiin. Työyhteisön ja rehtoreiden tuen koettiin lisäävän työhyvinvointia, kun taas erilaisten työoloihin liittyvien asioiden, kuten opetuksen ulkopuolisen lisätyön, tiukkojen aikataulujen ja paperisista opetusmateriaaleista luopumisen nähtiin heikentävän työssä jaksamista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kun sydän vie, niin kyl se on se juttu" : musiikki musiikinopettajan voimavarana
Jaatinen, Eveliina (2012) -
Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
Voutilainen, Anna (2021)Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ... -
"Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
Lind, Jenni (2022)Työrauhan ylläpitäminen on osa jokaisen opettajan työskentelyä. Se voi käsitteenä näyttäytyä erilaiselta riippuen siitä, kuka sitä tarkastelee ja minkälaisessa yhteydessä siitä puhutaan. Työrauha on moniulotteinen ja varsin ... -
Vastavalmistuneiden yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia työn kuormitus- ja voimavaratekijöistä
Hallila, Reetta (2022)Opettajien uupumus on lisääntynyt viime vuosina ja media on uutisoinut siitä säännöllisesti. Työelämään siirtymisen tiedetään olevan henkisesti kuormittava elämänvaihe ja noviisiopettajien työstä poistuminen yleisintä ... -
Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012
Kokko, Kaisa; Ukkonen, Panu (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tutkimusta musiikinopettajien työhyvinvoinnista. Päämääränä oli selvittää koulujen musiikinopettajien työhyvinvoinnin tilaa, sitä kuinka työn eri osa-alueet vaikuttavat musiikinopettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.