Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLindström, Tuija Elina
dc.contributor.authorLind, Jenni
dc.date.accessioned2022-06-09T07:24:57Z
dc.date.available2022-06-09T07:24:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81577
dc.description.abstractTyörauhan ylläpitäminen on osa jokaisen opettajan työskentelyä. Se voi käsitteenä näyttäytyä erilaiselta riippuen siitä, kuka sitä tarkastelee ja minkälaisessa yhteydessä siitä puhutaan. Työrauha on moniulotteinen ja varsin laaja ilmiö. Samoin keinot sen ylläpitämiseen voivat vaihdella opettajasta riippuen. Musiikintunneilla työrauha voi näyttäytyä vielä erilaisemmalta oppiaineen luonteen vuoksi. Ääni, erilaiset työskentelytavat ja yhdessä toisten kanssa työskentely luovat työrauhalle ja sen ylläpitämiselle monipuolisen ympäristön. Tässä maisterintutkielmassa tutkin musiikin aineenopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen. Keskiössä ovat opettajien henkilökohtaiset keinot ja ajatukset koskien työrauhan ylläpitämistä yläkoulun kaikille oppilaille pakollisen musiikin oppiaineen tunneilla. Tutkielmassa halutaan myös selvittää, miten musiikinopettajat työrauhan käsitteen ymmärtävät. Työrauhan käsitteen sekä sen ylläpitämiseen liittyvien keinojen ohessa tarkastellaan myös mihin keinoja tarvitaan eli minkälaisia työrauhaongelmia musiikinopettajat kohtaavat. Tutkielman aineisto koostuu neljän musiikin aineenopettajan haastatteluista, jotka on toteutettu helmi-maaliskuussa 2022. Tutkimustulosten mukaan työrauha näyttäytyy musiikinopettajien mielestä tilana, jossa oppiminen on mahdollista. Myös opettajilleen itselleen työrauhan tarkoitti sitä, että on rauha opettaa ilman ylimääräistä hälyä. Toisaalta esiin nousi myös musiikin oppiaineen luonne, johon tietynlainen melu liittyy aina. Musiikinopettajat totesivat toiminnallisuuden olevan yksi työrauhan ylläpitämisen keinoista. Sen ohella keinoina nähtiin opettajan oma auktoriteetti sekä persoonallisuus, opettajajohtoinen työskentely sekä yksilöllinen ohjaus. Myös opettajien omat säännöt ja rutiinit oppituntien yhteydessä nähtiin keinoina ylläpitää työrauhaa. Samoin opettajat nostivat esiin myös luokkatilan ja sieltä löytyvien välineiden, kuten soittimien merkityksen työrauhan ylläpitämisen yhteydessä.fi
dc.format.extent101
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikintunti
dc.subject.otherluokanhallinta
dc.subject.othertyörauhaongelmat
dc.title"Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206093190
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotyörauha (työyhteisöt)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot