Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRutanen, Niina
dc.contributor.authorHellstén, Venla
dc.date.accessioned2022-06-09T07:08:58Z
dc.date.available2022-06-09T07:08:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81575
dc.description.abstractYhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. Tutkimuksessa selvitettiin, miten vuorohoidon konteksti heijastuu lasten vertaissuhteiden rakentumiseen sekä miten varhaiskasvattajat tukevat lasten vertaissuhteiden rakentumista vuorohoidossa. Tarkastelun kohteena olivat varhaiskasvattajien tuottamat kuvailut lasten vertaissuhteiden rakentumisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelun keinoin Perheet 24/7-tutkimuksessa. Aineisto koostui vuorohoidossa työskentelevien varhaiskasvattajien haastatteluista (n=37). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Varhaiskasvattajien kuvailujen mukaan lasten vertaissuhteet rakentuvat suhteessa siihen aikaan, jonka lapset eivät ole tai ovat paikalla vuorohoidossa. Lasten hoitoaikojen erirytmisyys sekä haastaa että laajentaa vertaissuhteita. Vertaissuhteita haastaa niiden vaihtuvuus, erirytmisyys ja lapsen kokema ikävä vertaisen ollessa poissa, kun taas vertaissuhteita laajentaa vaihtuvuuden tuottamat uudet vertaissuhteet ja vaihtuvuuteen tottuminen. Pidempään vuorohoidossa olleet lapset ovat tulosten mukaan tottuneempia vaihtuvuuteen. Vertaissuhteita rakentuu lasten ollessa samaan aikaan paikalla, jolloin niitä rakentuu yli ryhmärajojen ja eri-ikäisten kanssa sekä lasten ollessa samoissa vuoroissa. Lisäksi aikaa on enemmän vertaissuhteiden rakentumiseen, kun lapsia on vähemmän. Varhaiskasvattajat tukevat lasten vertaissuhteiden rakentumista ohjaamalla ja johdattamalla lapsia toimintaan sekä osallistumalla itse toimintaan.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervarhaiskasvattaja
dc.titleLasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206093188
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot