Show simple item record

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorKanerva, Mari
dc.date.accessioned2022-06-07T12:34:54Z
dc.date.available2022-06-07T12:34:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81539
dc.description.abstractKasvava tutkimusnäyttö osoittaa tunnekasvatuksen merkittävät vaikutukset oppilaiden mielenterveyteen, käyttäytymiseen ja koulusuoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan alkuopetuksessa sekä millaisia valmiuksia ja mahdollisuuksia opettajilla on tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Valtakunnallinen opetussuunnitelma velvoittaa opettajia tunnekasvatukseen, mutta aihetta on tutkittu Suomessa vain vähän. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin tammi–helmikuussa 2022 sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin kolmesta yksityisestä ryhmästä. Kyselyyn vastasi 27 alkuopetuksessa toimivaa opettajaa, joista 16 oli luokanopettajia ja 11 erityisopettajia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, minkä lisäksi hyödynnettiin määrällisen analysoinnin keinoja. Tulosten mukaan tunnekasvatus pohjautuu alkuopetuksessa suunnitelmalliseen toimintaan ja sitä toteutetaan sekä kaikille oppilaille että yksilöllisesti tarpeen mukaan. Tunnekasvatuksessa käytetään monipuolisesti erilaisia menetelmiä. Tulokset myös osoittivat, että opettajien valmiudet ja mahdollisuudet tunnekasvatuksen toteuttamiseen vaihtelevat laajasti riippuen opettajan omasta osaamisesta, käytettävissä olevista resursseista sekä koulun toimintakulttuurista. Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, millaisena tunnekasvatus näyttäytyy alkuopetuksessa, sekä täytti kotimaisella tutkimuskentällä olevan aukon kuulemalla opettajien kokemuksia tunnekasvatuksen toteuttamisesta. Tuloksia voidaan hyödyntää tunnekasvatuksen aseman kehittämiseen alkuopetuksessa.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleTunnekasvatus alkuopetuksessa erityis- ja luokanopettajien kuvaamana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206073152
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysotunnekasvatus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright