dc.contributor.advisor | Rintala, Harri | |
dc.contributor.advisor | Anttila, Marjo-Riitta | |
dc.contributor.author | Leppä, Perttu | |
dc.contributor.author | Salomaa, Hermanni | |
dc.date.accessioned | 2022-06-07T10:42:51Z | |
dc.date.available | 2022-06-07T10:42:51Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81531 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaista vuorovaikutusta eurheilujoukkueissa esiintyy ja miten vuorovaikutus vaikuttaa e-urheilujoukkueen toimintaan.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2021 haastatteluiden avulla. Haastattelimme viittä (5)
pelaajaa ja kahta (2) valmentajaa, jotka ovat ammattilaisia e-urheilussa. Haastattelut noudattivat
puolistrukturoidun ja teemahaastattelun menetelmiä. Kuusi haastattelua toteutettiin
etäyhteydellä TeamSpeak3 – ohjelmalla ja yksi Jyväskylän yliopiston tiloissa.
Analyysimenetelmäksi valitsimme laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin.
Haastatteluaineistoa kertyi yhteensä 150 sivua 12 fontilla ja 1,5 rivivälillä. Sisällönanalyysin
tuloksena muodostui 23 alaluokkaa, 3 yläluokkaa ja yksi pääluokka. Kolme yläluokkaa olivat
vuorovaikutustaidot (n = 126), ryhmän kiinteys (n = 151) ja palaute (n = 230). Näitä yhdistävä
pääluokka on vuorovaikutus joukkueessa (n = 507). Kaikki alaluokat yhdistyivät joihinkin
kolmesta yläluokasta.
Haastateltavat korostivat vuorovaikutustaidoista kuuntelun ja tunnetaitojen merkitystä.
Tunnetaitojen merkityksen koettiin oleva tärkeä erityisesti pelisuorituksen aikana, kun taas
kuuntelun koettiin olevan tärkeää keskusteluissa pelisuoritusten jälkeen. Myös yksilöiden
joukkueurheilutausta nousi esille haastatteluissa ja sen koettiin olevan tärkeä osa
vuorovaikutustaitojen kehitystä. Ryhmän kiinteyttä edistäviksi asioiksi koettiin yksilöllinen
voitonhalu, positiivisen ilmapiirin luominen joukkueen sisälle sekä yhteisen toimintakulttuurin
luominen. Voitonhalu koettiin yhdeksi isoimmaksi tekijäksi, mikä yhdistää pelaajia
toteuttamaan asioita joukkueena. Positiivinen ilmapiiri auttaa joukkuetta suoriutumaan
paremmin. Joukkueen yhteinen toimintakulttuuri auttaa positiivisen ilmapiirin luomisessa.
Palautteen tärkeimmiksi kohdiksi nousivat rakentavan palautteen ajankohta, positiivisen
palautteen merkitys sekä argumentoinnin taito. Rakentavan palautteen ajankohdalla koettiin
olevan tärkeä merkitys, joka voi pahimmassa tapauksessa heikentää pelisuoritusta. Positiivisen
palautteen merkitys korostui erityisesti hyvän ilmapiirin ylläpitämisessä sekä siinä, että
positiivista palautetta voisi antaa enemmän pienistä asioista. Argumentoinnin taito korostui
keskustelutilanteissa, kun mietitään yhdessä peli- ja ongelmanratkaisutilanteita.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti e-urheilujoukkueiden
valmentamisessa mutta myös yleisesti koko e-urheilukentällä, kun kyse on pelaajien ja
valmentajien henkilökohtaisesta kehittymisestä. Jatkossa olisi mielenkiintoista nähdä
tutkimuksia, joissa tutkitaan tarkemmin valmentajan ja valmennettavan vuorovaikutussuhdetta
e-urheilussa. Myös pelaajien ja valmentajien ominaisuuksista olisi tärkeää saada
lisätutkimuksia. | fi |
dc.description.abstract | The aim of the study was to learn what kind of interaction happens in esports teams and how it
affects the performance of the esports team. The data was collected in Jyväskylä in fall 2021.
We interviewed five (5) players and two (2) coaches, who are professionals in esports. The
interviews followed the methods of semi-structured and thematic interviews. Six of the
interviews were conducted remotely with TeamSpeak3 – program and one was conducted on
the premises of the University of Jyväskylä. We chose qualitative data-driven content analysis
as our method of analysis. The interview material accumulated a total of 150 pages in 12 fonts
and 1,5 line spacing. As a result of the content analysis, 23 subcategories, 3 upper categories
and one main category were formed. The three upper classes were interaction skills (n = 126),
group cohesion (n = 151), and feedback (n = 230). The main category connecting these is the
interaction in the team (n = 507). All subclasses merged into some of the three upper classes.
Interviewees emphasized the importance of listening and emotional skills in interaction skills.
The importance of emotional skills was felt to be important especially during game
performance, while listening was felt to be important in discussions after game performance.
The background of team sports of individuals was also highlighted in the interviews and was
felt to be an important part of the development of interaction skills. The individual's desire to
win, the creation of a positive atmosphere within the team and the creation of a common
operating culture were perceived as factors that promote the group's cohesion. The desire to
win was perceived as one of the biggest factors that unites players to accomplish things as a
team. A positive atmosphere helps the team perform better. The team's common operating
culture helps to create a positive atmosphere. The most important points of the feedback were
the timing of constructive feedback, the importance of positive feedback and the ability to
argue. The timing of constructive feedback was felt to be important, which can, in the worst
case, degrade game performance. The importance of positive feedback was especially
emphasized in maintaining a good atmosphere and in the fact that more positive feedback could
be given on small things. The skill of argumentation was emphasized in discussion situations
when thinking about game and problem-solving situations together.
The results of this study can be used especially in the coaching of esports teams but also in the
esports field in general when it comes to the personal development of players and coaches. In
the future, it would be interesting to see studies that look more closely at the interaction between
coach and trainee in esports. Further research on the characteristics of players and coaches
would also be important. | en |
dc.format.extent | 91 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | e-urheilu | |
dc.subject.other | kilpapelaaminen | |
dc.subject.other | ryhmän kiinteys | |
dc.title | Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206073146 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | elektroninen urheilu | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | valmennus | |
dc.subject.yso | ryhmät | |
dc.subject.yso | palaute | |
dc.subject.yso | valmentajat | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | pelaajat | |
dc.subject.yso | urheilu | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |