Vuorovaikutus e-urheilujoukkueissa
Abstract
Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaista vuorovaikutusta eurheilujoukkueissa esiintyy ja miten vuorovaikutus vaikuttaa e-urheilujoukkueen toimintaan.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2021 haastatteluiden avulla. Haastattelimme viittä (5)
pelaajaa ja kahta (2) valmentajaa, jotka ovat ammattilaisia e-urheilussa. Haastattelut noudattivat
puolistrukturoidun ja teemahaastattelun menetelmiä. Kuusi haastattelua toteutettiin
etäyhteydellä TeamSpeak3 – ohjelmalla ja yksi Jyväskylän yliopiston tiloissa.
Analyysimenetelmäksi valitsimme laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin.
Haastatteluaineistoa kertyi yhteensä 150 sivua 12 fontilla ja 1,5 rivivälillä. Sisällönanalyysin
tuloksena muodostui 23 alaluokkaa, 3 yläluokkaa ja yksi pääluokka. Kolme yläluokkaa olivat
vuorovaikutustaidot (n = 126), ryhmän kiinteys (n = 151) ja palaute (n = 230). Näitä yhdistävä
pääluokka on vuorovaikutus joukkueessa (n = 507). Kaikki alaluokat yhdistyivät joihinkin
kolmesta yläluokasta.
Haastateltavat korostivat vuorovaikutustaidoista kuuntelun ja tunnetaitojen merkitystä.
Tunnetaitojen merkityksen koettiin oleva tärkeä erityisesti pelisuorituksen aikana, kun taas
kuuntelun koettiin olevan tärkeää keskusteluissa pelisuoritusten jälkeen. Myös yksilöiden
joukkueurheilutausta nousi esille haastatteluissa ja sen koettiin olevan tärkeä osa
vuorovaikutustaitojen kehitystä. Ryhmän kiinteyttä edistäviksi asioiksi koettiin yksilöllinen
voitonhalu, positiivisen ilmapiirin luominen joukkueen sisälle sekä yhteisen toimintakulttuurin
luominen. Voitonhalu koettiin yhdeksi isoimmaksi tekijäksi, mikä yhdistää pelaajia
toteuttamaan asioita joukkueena. Positiivinen ilmapiiri auttaa joukkuetta suoriutumaan
paremmin. Joukkueen yhteinen toimintakulttuuri auttaa positiivisen ilmapiirin luomisessa.
Palautteen tärkeimmiksi kohdiksi nousivat rakentavan palautteen ajankohta, positiivisen
palautteen merkitys sekä argumentoinnin taito. Rakentavan palautteen ajankohdalla koettiin
olevan tärkeä merkitys, joka voi pahimmassa tapauksessa heikentää pelisuoritusta. Positiivisen
palautteen merkitys korostui erityisesti hyvän ilmapiirin ylläpitämisessä sekä siinä, että
positiivista palautetta voisi antaa enemmän pienistä asioista. Argumentoinnin taito korostui
keskustelutilanteissa, kun mietitään yhdessä peli- ja ongelmanratkaisutilanteita.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti e-urheilujoukkueiden
valmentamisessa mutta myös yleisesti koko e-urheilukentällä, kun kyse on pelaajien ja
valmentajien henkilökohtaisesta kehittymisestä. Jatkossa olisi mielenkiintoista nähdä
tutkimuksia, joissa tutkitaan tarkemmin valmentajan ja valmennettavan vuorovaikutussuhdetta
e-urheilussa. Myös pelaajien ja valmentajien ominaisuuksista olisi tärkeää saada
lisätutkimuksia.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073146Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish