dc.contributor.advisor | Sainio, Miia | |
dc.contributor.author | Frauenknecht, Alice | |
dc.contributor.author | Lappeteläinen, Tatu | |
dc.date.accessioned | 2022-06-06T10:36:01Z | |
dc.date.available | 2022-06-06T10:36:01Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81506 | |
dc.description.abstract | Opettaja tasapainoilee päivittäin erilaisten työn vaatimusten ja työn voimavarojen välillä. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen
yhteys kunnioittavalla vuorovaikutuksella ja moniammatillisella yhteistyöllä on
työuupumukseen ja työn imuun. Tutkimme myös, vaikuttaako rajallinen aika
moniammatillisen yhteistyön kuormittavuuden kokemukseen.
Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -tutkimushanketta, joka aloitettiin syksyllä 2019 ja toteutettiin Keski-Suomen kouluissa verkkokyselynä. Kyselyyn osallistui yhteensä 437 koulussa työskentelevää henkilöä 48:sta eri koulusta. Muuttujien yhteyttä työuupumukseen ja
työn imuun tutkiessamme käytimme hierarkkista regressioanalyysia. Moniammatillisen yhteistyön kuormittavuutta tutkimme interaktiotermillä, jonka lisäsimme regressioanalyyseihin.
Tutkimuksemme tulosten mukaan kunnioittava vuorovaikutus ja moniammatillinen yhteistyö olivat kielteisesti yhteydessä työuupumukseen: mitä enemmän koettiin kunnioittavaa vuorovaikutusta ja moniammatillista yhteistyötä,
sitä vähemmän koettiin työuupumusta. Kunnioittava vuorovaikutus oli myönteisesti yhteydessä työn imuun, mutta moniammatillisen yhteistyön ja työn imun
välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Ajan vähyys ei tulostemme mukaan lisännyt eikä vähentänyt moniammatillisen yhteistyön kuormittavuuden
tunnetta. Tutkimuksemme perusteella kunnioittavaa vuorovaikutusta voidaan
pitää tärkeänä työn voimavarana. Aiemmasta tutkimuksesta poiketen myös moniammatillinen yhteistyö näyttäytyi tulostemme perusteella työn voimavarana. | fi |
dc.format.extent | 38 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | työuupumus | |
dc.subject.other | moniammatillinen yhteistyö | |
dc.subject.other | kunnioittava vuorovaikutus | |
dc.subject.other | työn vaatimukset– työn voimavarat malli | |
dc.title | Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206063123 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | työn imu | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | henkinen hyvinvointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |