Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Opettaja tasapainoilee päivittäin erilaisten työn vaatimusten ja työn voimavarojen välillä. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen
yhteys kunnioittavalla vuorovaikutuksella ja moniammatillisella yhteistyöllä on
työuupumukseen ja työn imuun. Tutkimme myös, vaikuttaako rajallinen aika
moniammatillisen yhteistyön kuormittavuuden kokemukseen.
Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -tutkimushanketta, joka aloitettiin syksyllä 2019 ja toteutettiin Keski-Suomen kouluissa verkkokyselynä. Kyselyyn osallistui yhteensä 437 koulussa työskentelevää henkilöä 48:sta eri koulusta. Muuttujien yhteyttä työuupumukseen ja
työn imuun tutkiessamme käytimme hierarkkista regressioanalyysia. Moniammatillisen yhteistyön kuormittavuutta tutkimme interaktiotermillä, jonka lisäsimme regressioanalyyseihin.
Tutkimuksemme tulosten mukaan kunnioittava vuorovaikutus ja moniammatillinen yhteistyö olivat kielteisesti yhteydessä työuupumukseen: mitä enemmän koettiin kunnioittavaa vuorovaikutusta ja moniammatillista yhteistyötä,
sitä vähemmän koettiin työuupumusta. Kunnioittava vuorovaikutus oli myönteisesti yhteydessä työn imuun, mutta moniammatillisen yhteistyön ja työn imun
välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Ajan vähyys ei tulostemme mukaan lisännyt eikä vähentänyt moniammatillisen yhteistyön kuormittavuuden
tunnetta. Tutkimuksemme perusteella kunnioittavaa vuorovaikutusta voidaan
pitää tärkeänä työn voimavarana. Aiemmasta tutkimuksesta poiketen myös moniammatillinen yhteistyö näyttäytyi tulostemme perusteella työn voimavarana.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
Kiikka, Heidi (2024)Esi- ja alkuopetuksen välisessä moniammatillisessa yhteistyössä työskentelevien opettajien tavoitteena on hyvälaatuinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen aikana sekä siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Yhteistyön ... -
”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa
Kokljuschkin, Teija (2021)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ... -
Työn vaatimus- ja voimavaratekijät pankissa ja insinöörityön yrityksessä ja vaatimus- ja voimavaratekijöiden yhteydet työuupumukseen
Somppi, Mika (2014)Tutkimuksessa tutkittiin työn vaatimustekijöiden ja voimavaratekijöiden mallin viitekehyksen mukaisesti työhyvinvoinnin rakentumista kahdessa suomalaisessa yritysorganisaatiossa, pankissa ja suunnittelu- ja insinööritoimistossa. ... -
Moniammatillisen yhteistyön kirjaaminen ja yhteistyötahojen asemointi esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Kantele, Pauliina; Vehkakoski, Tanja (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten moniammatilliset yhteistyötahot asemoidaan esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui 114 oppimissuunnitelmasta ja ... -
Läheisten näkemyksiä työuupumuksen kytkeytymisestä perheviestintään
Särmälä, Petteri (2020)Tämän tutkielman tavoite oli kuvata läheisten kokemuksia ja käsityksiä vuorovaikutuksesta työuupumusta kokeneen perheenjäsenen kanssa. Perhesuhteet ovat usein läheisiä, ja vuorovaikutussuhteen osapuolet vaikuttavat monin ...