Show simple item record

dc.contributor.authorKoponen, Anna-Katariina
dc.date.accessioned2022-06-03T10:57:13Z
dc.date.available2022-06-03T10:57:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81468
dc.description.abstractPro gradu -tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää millä tavoin peruskoulun toisen ja kolmannen luokan matematiikan oppikirjat tukevat kertolaskun käsitteen rakentumista. Tavoitteena oli tutkia ja kuvata, millaisia kertolaskun käsitteen rakentumiseen liittyviä tehtäviä oppikirjoissa on. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia millä tavoin kertolaskua koskevien tehtävien luonne muuttuu opetuksen nivelvaiheessa, siirryttäessä toiselta kolmannelle luokalle. Tutkimuksessa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin kahta matematiikan oppimateriaalisarjaa. Oppimateriaalit olivat Milli ja Kymppi. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin tukena oli teoriaohjaava eli abduktiivinen menetelmä. Tuloksia peilattiin APOS-teoriaan (Dubinsky & McDonald, 2001; Tall, 2013.) Teoria kuvaa käsitteiden rakentumista. Tutkimuksen mukaan sekä Milli- että Kymppi -oppimateriaaleissa kertolaskun käsite rakentuu APOS-teorian ensimmäiseltä Action-vaiheelta, seuraavaan Process-vaiheeseen. Kertolaskun käsitteen rakentumisen edellytys on opetuksen oikea-aikainen kohdentuminen oppilaan lähikehityksen vyöhykkeelle. Tutkimuksen tuloksiin on suhtauduttava kriittisesti. APOS-teorian vaiheet kuvaavat ihmisen mielen henkisiä toimintoja ja tutkimuksessa tutkitaan kertolaskun käsitteen rakentumista oppikirjoissa. Tuloksia tukee opettajan pedagoginen toiminta. Tutkimus edistää kertolaskun käsitteen ymmärtämistä ja matemaattisten pohjataitojen merkitystä alkuopetuksessa.fi
dc.format.extent117
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkertolasku
dc.subject.otherkäsitteen rakentuminen
dc.subject.otheroppimateriaalitutkimus
dc.titleKertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206033086
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysokäsitteet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record